Twee man en een paardekop

Het was stillekes vorige donderdag op de Duivezolder. Sam, Jan en Sven. Niet dat er niet geschaakt wordt dezer dagen door de Gambieters. Acht zitten er op het ajuinentornooi op woensdag. Jan had een uitstekende start met 4 uit 4 ( op de website van Aalst kan je de spectaculaire maar alles behalve foutloze partij van de 4e ronde terugvinden ) en mag nu als beloning komende woensdag aantreden tegen Tanguy Ringoir oftewel ‘De Muur van Geraardsbergen’.

Dan zijn er nog vijf Gambieters ( veelschaker Yordi zit zowel hier bij deze vijf als bij de acht ) in het Vlaams Kampioenschap

Een tussentijds verslagje van Stephan ;

Dag 1 : Yulia wint haar twee partijen in de typische Yulia-stijl : positioneel heel mooi. Vooral haar eerste partij (eerlijk gezegd de enige die ik goed heb kunnen volgen) daar een schoolvoorbeeld van. In een toreneindspel met elk zes pionnen, zat haar tegenstander in zugzwang. De tweede werd gewonnen via een pluspion. Stephan won zijn eerste partij tegen een NC die nog niet lang schaakte : een valletje in de opening leidde tot stukwinst en via een mooie combinatie met stukoffer was mat op zet 20 een feit. De tweede partij werd vrij eenvoudig remise gehouden tegen 1984. Yordi speelde in de eerste ronde de pannen van het dak tegen Arben Dardha : hij had het loperpaar en Arben Dardha zat in zware tijdnood. Yordi moet ergens de winst hebben laten liggen. Van zijn tweede partij heb ik niets gezien (buiten dat het snel gedaan was). Fabio verloor de eerste ronde tegen mijn tegenstander van de tweede ronde (ook hier had er meer voor Fabio ingezeten maar in zware tijdnood deed hij enkele mindere zetten) en won van mijn tegenstander in de eerste ronde. Gert haaalde een remise tegen een 2000+ in ronde 1 (in een iets betere stelling) en verloor tegen Thierry Penson in ronde 2.

Dag 2 : Aangezien ik heel veel tijd doorbracht achter het bord (1 partij van 4h30 gevolgd door een partij van 5h), heb ik weinig gezien van de rest. Yulia speelde 2 keer remise : de eerste partij maakte ze een fout in de opening en werd het nog knokken, de tweede partij werd een logische en terechte remise. Ik gaf twee stukken voor een kwal en een pion, speelde heel actief (en traag) maar maakte in tijdnood een cruciale fout. Mijn tweede partij was met zwart tegen Iris Verstraeten. Haar eerste partij duurde nog langer dan de mijne, dus dat beloofde : we begonnen vol goede moed (en behoorlijk snel : na een zet of 8 hadden we nog ongeveer evenveel tijd als toen we begonnen), maar toen stokte het tempo. Iris kwam beter uit de opening maar ruilde de dames wat volgens mij de verkeerde keuze was. In het eindspel (elk T+P+6 pionnen maar ik 6 verbonden pionnen en zij 5 verbonden met 1 vrije randpion) liquideerde ik eerst mijn zwakke pion (met een paar mooie dreigingen die me toelieten om achter haar vrijpion post te vatten). Ik hield de druk erop en won iets later een een pion. Toen ik ook nog de paardjes kon ruilen, was het een kwestie van zuiver spelen en begon de processie richting overkant. Op zet 76 werd het punt binnengehaald toen mat in 1 (als ze haar toren gaf, mat in 2) dreigde in een stelling T+3p vs T+2p wat bewijst dat niet alle toreneindspelen in remise eindigen.
Van de 6 partijen gespeeld door de heren De Block heb ik echt niets gezien. Alleen deze quote van Gert over zijn verliespartij : “Ongelooflijk” met een allesverklarende hoofdknik.

Uitslagen en het vervolg van de avonturen van onze Gambieters op de site van het Vlaams Kampioenschap

Geef een reactie

