Geert blijft op titelkoers, A reeks wordt nog lange strijd

Twee topmatchen vorige donderdag. In het titelduel Geert – Herman kwam de witspeler met licht voordeel uit de opening (betere loper, zwarte dubbelpion), maar in het eindspel dat was ontstaan leek er op het eerste zicht niet veel aan de hand. Dan verloor Geert een pion maar Herman mistte de gegeven open doelkans door de pion meteen terug te blunderen ( de vloeken vlogen in het rond ). In het loper eindspel stonden te veel zwarte pionnen op de kleur van de lopers en Geert won. De titel in de B-reeks gaat nu nog tussen Geert en Sam.

In de A-reeks zal het nog spannend blijven tot einde juni. Er zijn nog twaalf inhaalmatchen. In de laatste ronde kon Jan profiteren van zijn openingsvoorbereiding voor het duel tegen Tanguy Ringoir. Dat was slechts voldoende voor gelijk spel en weinig tijdverbruik in de opening, want Pascal heeft ongetwijfeld de meeste openingskennis van ons allemaal en zette vlotjes het sterkste witte systeem op bord. Pascal koos er vervolgens voor de dames te ruilen en er volgde zware positionele strijd die Jan langzaam maar zeker naar zich toe kon trekken. De andere titelkandidaat Yulia won van Marc, en Tom kon afbreken met een stuk méér tegen Yordi. Ook Fabio – Stephan werd afgebroken. In reeks C was het windstil.

Yulia Vlaams Kampioen(e)

Nog geen jaar lid maar al een eerste titel in het bakje van Gambiet : Yulia greep de titel bij de vrouwen in het VK in Antwerpen. Proficiat !

Een verslagje van de uiteraard lichtjes bevooroordeelde wederhelft Stephan ;


Yulia is Vlaams kampioene : Op dag 3 verslikte ze zich eerst volledig in de opening, in de namiddag won ze overtuigend. Daarmee ging ze samen met Nele aan de leiding de laatste ronde in. Toen Nele die ronde verloor, was een remise voldoende. Haar tegenstander was meer dan blij met het remisevoorstel (in een stelling die duidelijk beter was voor Yulia).

Ik ben geen ochtendspeler : 1 op 4 (en dan nog tegen een NC) en 2.5 op 3 in de namiddag. In ronde 5 ging ik weer voor een ongelijke stelling : ik gaf mijn dame voor T+L. Mijn stelling was behoorlijk goed maar toen ging ik de mist in en ruilde mijn goed loper. Partij 6 was een korte partij : tegen een 2000+ ging ik met zwart resoluut voor de aanval, zeker toen mijn tegenstander erg snel rokeerde. Ik verkreeg al snel het loperpaar in een open stelling waarbij ik lang rokeerde en alles richting zijn koning gooide. Hij offerde eerst een stuk om iets van spel te hebben maar niets hielp. Uiteindelijk offerde hij zijn tweede paard in een poging tot (ja tot wat eigenlijk ?). Op zet 30 was het tijd om handjes te schudden. Om de eerste prijs te halen in mijn categorie, diende ik de laatste partij te winnen. Ik ging opnieuw voluit voor de aanval maar mijn tegenstander ving alles op en counterde gevat. Ik haalde 50% en speelde enkele echt goede partijen. Bovendien werd ik nooit echt weggespeeld, dus daar ben ik blij mee.

Yordi haalde ook 50% in een toernooi waar hij goede partijen afwisselde met minder goede. Voor Gert geldt hetzelfde. Fabio scoorde 4 op 7 en de eerste plaats bij de -1700. Hoewel hij voor zijn vierde punt (in ronde 6) heel veel medewerking kreeg van zijn tegenstander die een compleet gewonnen stelling met enkele rake zetten volledig om zeep hielp, verdiende hij dit zeker op basis van zijn spel (anders had hij het wel in de laatste ronde gehaald).


We hebben ook nog een klein cursiefje over het tornooi van de vroegere veelschrijver van het Gambietje – Gert De Block


Het tornooi was erg leuk : met het fietsje er dagelijks naartoe, erg ruime zaal, vele foto’s van oude sportcoryfeeën in de gangen en bar, gedeeld prijzengeld en laag inschrijvingsgeld, Yulia en Stephan, en tal van andere bekannten. Minpunt : 3,25 euro voor een Westmalle Triple. In mijn eerste drie ronden, geloof ik, kreeg ik drie 2000’ers tegen. De eerste stelde (met wit !) remise voor tussen zet 15 en 20. Ik had inderdaad een goede stelling waar een dameruil zat aan te komen. Mijn tegenstander had blijkbaar meer vertrouwen in mijn techniek dan ikzelf.

Tweede ronde tegen Penson. De gigant die ik vroeger, in de nineties, nagenoeg elke Sint-Amands-tornooi zag winnen. In meestal indrukwekkende stijl. Steeds zeer snel ook, en bond in de eighties of nineties af en toe een grootmeester aan de zegekar (Speelman o.a. ?). Alapin kwam op het bord en ergens had ik kwaliteit kunnen winnen. Penson maakte me erop attent en de computer gaf hem inderdaad gelijk. Maar okee, niet gezien en nadien niet het geduld gehad om een stelling met pion minder te verdedigen. Dan maar snel verloren en energie gespaard voor de volgende dag. En tijd voor een bezoek aan de bar.

Volgende ronde (of ronde erna) weer een 2025 en hier liet ik mijn beste spel zien. Weer Alapin en wondermooi gelukt : een open stelling waarin mijn twee lopers oppermacht waren tegen zijn twee paarden. Met penningen, ruimte zat, veilige koning, alles erop en eraan. Toch nog verknoeid omdat … ik drie zetten lang stukwinst niet zag. Een langdurig voordeel raak ik kwijt en zo ook nog de partij tegen sluitingstijd. Zeer jammer, het kadertje was ei zo na al besteld.

Nadien met ups and downs het tornooi afgehaspeld. Haalbare kaarten als tegenstanders die ofwel uitgeblust waren, ofwel een lage elo hadden ofwel erg jong waren. Door een 15-jarige werd ik vlotjes naar huis getikt (okee, na een openingsexperiment van mij), een andere jongeling kon ik in 15 zetten KO slaan en tegen een clubgenote stond ik een bepaald moment -6.50 maar slaagde er toch nog in te winnen.


Intussen in Aalst

Tijd ook om eventjes de tussenstand op te meten na 5 ronden in het Ajuinentornooi. Jan, uitstekend gestart met 4 uit 4 leverde uitstekend weerwerk tegen de ‘Muur van Geraardsbergen’ en strandde op een zucht van remise (zie rubriek partijen). Tom lijkt langzaam maar zeker op dreef te komen. Vlotte winst in de laatste ronde na zijn eerdere drie frustrerende remises en 1 winst. Boskanters Kris en Yordi staan met 3 uit 5, Sam heeft 2 uit 5 en Geert staat er ook hier dankzij 2 forfaits goed voor in de strijd om de prijzen bij de zogenaamde “non-classés”. Berten boekte in de vijfde ronde een overwinning op een 1615, nadat hij eerder al een paar keer dichtbij was en staat nu met 2 uit 5. Valère heeft 1,5 uit 5.

Fourmies

De Yordabio’s, die kunnen er maar geen genoeg van krijgen, en die zijn dit dit Pinksterweekend naar Open van Fourmies getrokken (net over de grens) voor een open tornooi. Na twee ronden hadden beide 1 uit 2. Fabio winst tegen een 1306 en verlies tegen een 1921. Maar Yordi deed het nog beter, remise tegen een 2080 en dan tegen een FM met 2332 elo. Die partij willen we zien Yordi !

Rechtzetting

Vorige week hadden we het over de mannen die bij hun debuut een Gambiet titel binnenhaalden, en dat Geert de eerste zou kunnen zijn sinds 1987. Maar ene Sam Van Zeebroeck deed hem deze stunt al voor zo recent als in 2009 ! Onze welgemeende excuses. Het wordt trouwens hoog tijd om alle eindklassementen sinds 1980 eens online te zetten. Binnenkort op uw favoriete site. Beloofd.

Geef een reactie

