Winst voor Opwijk 1 en Boskant 1

Het werd ondanks de afwezigheid van eerste bord Arno toch nog een vrij makkelijke zege in het verre Oostende. De Gambieters waren in eerste instantie opgelucht dat ze er heelhuids en zonder vertraging waren geraakt in dit stormweer. Een verslag van Arne ;

Tom B was als eerste klaar. Na 40 min na te denken tegen het einde van de opening over een paardzet besloot zijn tegenstander -tot op heden weten we nog altijd niet wat die toren daar ging doen- Tb7 te spelen. Aangezien er nog een stuk op d7 stond was een simpele pionzet c6 genoeg voor een vlotte overwinning. Jan verloor daarna op bord 1 na een naar eigen zeggen slechte partij. Zijn tegenstander speelde een geniepig paardoffer dat heel zijn structuur om zeep hielp (deja vu, zie mijzelf vs frederic) en hierna was de stelling niet meer te houden. Gelukkig stond Julia heel goed. Haar tegenstander kwam in een hopeloze stelling ook nog eens in tijdnood, een koud kunstje voor Julia dus. Op dat moment stonden we 2-1 voor. Zowel Cedric als ikzelf stonden beter maar duidelijk was het zeker niet. Carlo was in een droog remise eindspel terechtgekomen en al snel werden hier de handjes geschud. Diep verdoken in mijn eigen partij had ik niet door hoe het gebeurd is maar Cedric stond plots een kwaliteit en wat pionnen voor en de zwarte stelling was compleet vergrezzeld. Blijkbaar had zijn tegenstander 2 slechte zetten op rij gespeeld en dus won hij simpel zijn partij. Op mijn bord was het voordeel nu ook concreet geworden. Ik stond een pion voor in het eindspel met nog dames, 1 toren en elk 1 licht stuk op het bord. Mijn stelling werd beter en beter en ik won een kwaliteit die uiteindelijk zelfs een volle toren bleek te zijn. Mijn slecht-nederlands sprekende tegenstander besloot voort te spelen. Ik heb hem zelfs moeten mat zetten!

Al bij al een vlotte 4,5-1,5 zege voor Opwijk 1 zonder Arno en Tom Vdp. Dat we opnieuw al om 18 uur gedaan hadden zegt veel over het vormpeil.

Tom uit de kom, maar Boskant zegeviert

Tom VdP was voorzien als versterking tegen FCH Zottegem op het eerste bord, maar tijdens de voetbalmatch van vanmorgen was zijn schouder uit de kom geschoten na een val. Gelukkig had het vannacht goed geregend, zodat Sam al vroeg terug was van Rock Ternat en probleemloos kon invallen. Voor het eerst stond er aldus een complete Boskant-ploeg op het veld. Onze invaller schreef ook een klein verslag ;

We vlogen er onmiddellijk goed in, en dat tegen een versterkt Zottegem ! In de opening bleef het overal vrij gelijk, enkel ikzelf stond misschien een tikje slechter, maar het tij werd rap gekeerd toen ik mijn tegenstandster(!) haar rokade kon belemmeren. Kris was op dat moment heel solide bezig tegen sterke tegenstand. Na een ietwat vreemd maneuver op de koningsvleugel kon Kris de dames ruilen, en dan was de stelling potremise. Kris stelde het zelf voor en enkel zetten later werden er handjes geschud.

Ik was ondertussen iets actiever gekomen, en had al tot tweemaal toe remise geweigerd. Eveneens na een dameruil vervaagde echter mijn voordeel. Ik was op zoek naar een winstmogelijkheid, toen ik plots vreemde dingen zag op de andere borden: Fabio stond plotsklaps heel wat beter, en hier had ik het volste vertrouwen op een goede afloop.
Yordi was een duidelijk slechter eindspel ingemoeten ( met een zieke dubbelpion ), maar schwindelde zijn tegenstander van het kaske naar de muur! Zijn toren werd ongelofelijk actief, en ik zag dat hij niet meer kon verliezen.

Op dit moment heb ik remise genomen, en het bleek een goede beslissing. Fabio won iets later na stukwinst.
Remise was voor Yordi genoeg, maar hij had het eindspel volledig omgeslagen naar ‘T+2p tegen T’! Het was nog heel wat manoevreerwerk, en enkele doemdenkers dachten zelfs dat het nog remise kon worden.
Niets bleek echter minder waar en rond 19:30 stapte Yordi triomfantelijk de analyseruimte binnen.

Opwijk 3 & 4 verliezen

Door het opschuiven van Cedric en Carlo naar Opwijk 1 wisten we dat onze derde ploeg het zou moeilijk krijgen tegen Deurne 2. Pascal speelde een logische remise maar Stephan en Jeroen gingen onderuit. Dat Gilbert daarna nog wist te winnen vanuit een precaire stelling deed helaas niets meer ter zake.

Voor de avonturen van Opwijk 4 verwijzen we naar een gesmaakt verslagje van kapitein Dirk

Waarschijnlijk nooit beter gespeeld en toch met de billen bloot. Tegenstander stond met de rug tegen de muur (volle toren achter, zijn stukken in 2 delen van elkaar gescheiden, ik was heer en meester in het midden).
Maar ik vergat de trekker over te halen. Als ik m’n toren offer voor zijn loper houdt zijn verdediging op te bestaan …, maar … omdat mijn dame stond aangevallen door diezelfde loper trok ik m’n dame achteruit, maar zodanig dat de druk toch blijft. Helaas, had ik één ding over het hoofd gezien (arrogantie wordt altijd afgestraft), dame en koning op dezelfde diagonaal zonder voldoende dekking. Pief poef paf en de dame viel af. En dan ondervind je toch de sterkte van dat stuk. Want hoewel ik natuurlijk wel achterstond in kwaliteit had ik toch meer stukken om te bewegen. Misschien had ik er zelfs nog een remise kunnen uithalen, maar daarvoor was mijn schaakverstand te klein … nu ja, niks aan te doen … volgende keer beter.

Meindert heeft verloren maar prachtig gespeeld. Ik dacht dat het op een remise afstevende in een toch wel ingewikkelde stelling … Maar dan speelt het leeftijdsverschil natuurlijk een enorme rol.
Toren weg en punten mee weg …

Na de prachtprestatie van Bernd vorige week in de simultaan tegen S. Docx (71 zetten en Docx op de rand van de afgrond) had ik er een goed oog in maar hij was veel te zenuwachtig met alle gevolgen van dien … binnen het uur uitgeteld.

Terwijl Meindert, Bernd en ik al droomden van het avondeten, kwam Peter pas onder stoom. Met beiden nog 5 minuten op de klok op zet 37 was het toewerken naar de verlengingen zonder te blunderen. In die verlengingen kwam Peter onder druk en het verlies leek onafwendbaar. Gelukkig mistte de tegenstander in ware Anderlecht-stijl de strafschop, waarna der Peter aan de counter begon; toren Lukaku vooruitgestuurd en koning naar het enige veld dat hem nog restte. Vervolgens een tackle met de 2 voeten vooruit die de tegenstander uit evenwicht bracht en toren Lukaku maakte het af … schaakmat tot verbazing van al wat Bosvoorde was ….

Geef een reactie

