Vliegende reporter is terug

Hoezee. De come-back van het seizoen is die van de Koen. Niet alleen een verdienstelijk schaker, maar ook een bevlogen reporter. Legendarisch zijn de verslagen in “Opwijk Leeft” van de lotgevallen van schaakklub Gambiet. Hij is terug, en Opwijk zal het geweten hebben ;

Na 4 jaar en 2 kinderen later is uw reporter eindelijk terug. Na 4 jaar wordt het stilzwijgen doorbroken. Na 4 jaar in Dendermonde-centraal ben ik eindelijk weer een vrij man. Het was allemaal een vergissing. Maar ja, vertel dat maar eens aan de rechter… Ik dacht dat het een fabeltje was maar het klopt wel degelijk dat je in ’t gevang heel wat fanmail krijgt. Uit de vele brieven viel mijn oog meteen op de mooie Evelien. Zij kwam me bezoeken en de vonk sprong over. Door het concept van het ongestoorde bezoek kwamen er zelfs 2 kleintjes bij. Nu kan ik eindelijk mijn 2 kleine “Gambietertjes” dagelijks bij me hebben. Wel heel jammer dat 4 jaar lang al mijn brieven en schaakverslagen nooit de redactie van dit blad hebben bereikt. Met dank aan de cipiers die alles mooi tegenhielden.

Intussen is het Gambiet heel goed vergaan. Zij hebben afgelopen seizoen opnieuw de promotie naar 2e klasse kunnen bewerkstelligen. Ook in de breedte zijn ze sterk want er treden maar liefst 4 ploegen aan in de Interclubs. In mijn tijd was het krabben om aan 2 ploegen te geraken. De opgang van de club met als summum de promotie naar 2e zou in zijn geheel op een propere manier verlopen zijn. Gedaan met buitenlandse investeerders en louche figuren! Opwijk is een propere club. De club steunt op vriendschap. De topspelers van de 1ste ploeg spelen zelfs niet voor het geld. Ze krijgen enkel een drankbonneke (zoals in mijn tijd toen ik nog bij d’ Espoirs in Mazenzele speelde).

Afgelopen donderdag was er het Blitzkampioenschap. Ik had deze avond met stip genoteerd in mijn agenda. Ik keek er naar uit om na 4 jaar mijn comeback te maken. Maar rond 16u die dag kwam ik 2 goeie ouwe vrienden tegen, Leonardo en Ferdinando. Ze inviteerden me in een lekker Italiaans restaurant waar ze me een voorstel deden dat ik niet kon weigeren… Maar daar vertel ik later meer over. Het toeval wou dat er ook een agent in burger in dat restaurant vertoefde en me herkende. Ik kon een nachtje brommen in de cel omdat ik zogezegd m’n voorwaarden tot invrijheidsstelling had geschonden. Gelukkig kon mijn advocaat goed werk leveren en zal ik volgende week wel paraat zijn voor de 1ste ronde van het Opwijks Clubkampioenschap!

20 Deelnemers deden een gooi naar de snelschaaktitel, met 1 FIDE Meester en 2 Women FIDE M’eesters in het veld. WFM Rasa Norinkeviciute kwam speciaal uit Litouwen naar Opwijk afgezakt om aan het Opwijkse blitzkampioenschap deel te nemen. Een bewijs dat Opwijk op vlak van schaken meer en meer op de wereldkaart komt te staan! Frederic Decoster bleek echter ongenaakbaar! Hij won al zijn snelschaakpartijen en eindigde met ruime voorsprong op de 2e, Arne Vandervurst. Frederic won afgelopen seizoen het clubkampioenschap, won in mei het prestigieuze Ajuinentornooi in Aalst en nu dus ook het snelschaakkampioenschap. Frederic behoort tot de beste 30 schakers van België. En hij heeft nog veel groeimarge. Het kan Gambiet alleen maar ten goede komen. Tot binnenkort (normaal toch), uw reporter die blij is om weer terug te zijn!!!

K. Michiels

 

Arno en Hanne spelen in Duitsland : Gocher Open

En Frederic die speelt ook nog het expertentornooi van Brugge mee. Hij maakte ook zelf de niet-onaardige site : Expertentornooi Brugge

Geef een reactie

