Opwijk leeft ook mee

Walter Godefroot zei ooit: “Voetbal is een spelletje, wielrennen is een sport.” Voeg daar maar aan toe: Schaken is niet alleen een sport, het is een way of life. Je bent er constant mee bezig: op het toilet, op de trein, op het werk,… Kortom, het is een manier van leven, een manier van zijn. De bewondering en het respect die je als schaker krijgt, zijn enorm.

De tijd dat schaken op gelijke hoogte stond van cafésporten zoals darts of biljart ligt definitief achter de rug. Het clubschaken anno 2014 staat op een zeer hoog niveau. Gevangenisschaak staat daar net iets onder en maar pas dan komt het caféschaak. En dat heeft uw reporter aan den lijve ondervonden. In Dendermonde-centraal was ik de kampioen. Buiten 1 Algerijn en 2 Marokkanen die me een beetje het vuur aan de schenen konden leggen, speelde ik er iedereen van tafel. Ik werd 4 jaar na elkaar “clubkampioen”. Wel jammer dat ik binnenkort mijn titel niet meer kan verdedigen… Maar op de club te Opwijk kom ik er gewoon niet aan te pas en moest ik al 2 keer het onderspit delven. Natuurlijk, de verklaring is simpel. In Dendermonde kon ik ganse dagen en uren schaakoefeningen studeren. Maar nu worden mijn schaaktrainingen, oefensessies en nachtrust steevast onderbroken door joelende en wenende kindjes. Echt vervelend als je net in volle concentratie een moeilijke schaakstelling probeert te doorgronden.

Gambiet vergaat het echter stukken beter. Zondag 19 oktober vormde de Duivenzolder, het “Camp Nou” van het schaken, het strijdtoneel van de eerste thuismatch van de Interclubs. De Duivenzolder straalt echt magie en geschiedenis uit. Menig bezoeker is er erg door geïmponeerd. Het was allesbehalve ideaal schaakweer (23 graden) . Er zullen weeral veel eega’s geklaagd hebben dat manlief achter een schaakbord ging kruipen en niet mee kon met de kids naar de speeltuin, het dierenpark of de schoonfamilie. Opwijk moest spelen tegen Deurne, vorig jaar nog een eersteklasser. Gambiet speelde heel sterke en veegde de vloer aan met Deurne: 5-3. Gambiet behaalt zo 2 overwinningen op 2 en staat op een gedeelde eerste plaats.

Ook Opwijk 2 won en staat aan de leiding. Opwijk 3 speelde een draw in de topper tegen Brussels. Opwijk 4, het opleidingscentrum van Gambiet, verloor met 0-4. Daar is dus nog werk aan. Maar met de inkomende sponsorgelden kan het opleidingscentrum zeker uitgebreid worden. Er was immers massale belangstelling voor de shirtsponsoring. Na beraad blijven nog 3 ernstige kandidaten over: Van de Velde Beton, Unicef en Vredeseilanden. Het wordt een keuze voor het geld (Van de Velde Beton) of één voor het goede doel. In ieder geval, Gambiet wil af van zijn maffiose verleden van corruptie en belastingontduiking. En gaat voor een open en doorzichtige sponsoring en subsidiëring. Wordt vervolgd…

KM

Geef een reactie

