Karpov simultaan in Deinze

Een verslag van deelnemer en reporter Geert

Vorig jaar speelden Jan en ik nog een rapid in de plaats waar ik opgroeide, Heppen. Lekker eten bij de mama en de papa over de middag en schaken maar. Vermits mijn ouders naar Deinze verhuisd zijn, was ik genoodzaakt ook daar eens mee te doen aan het rapid-tornooi (en achteraf pizza te gaan eten). Geen prijzengeld deze keer maar tickets voor simultaan-matchen de dag erop. Categorie -1600 leek een haalbare kaart, maar met 1560 elo de 5de op de lijst zijn… Het beloofde spannend te worden.

De eerste drie rondes gingen vlotjes voorbij, alles op f7 en rammen maar, plezant om agressief te kunnen spelen. Ronde 4 tegen de uiteindelijke zilveren-medaille-winnaar was minder. Een trucje kost mijn dame tegen zijn toren. Geen erg want hij had nog 12 seconden om mij mat te zetten met een dame tegen toren en nog een pak pionnen op het bord. Ware het niet dat ik in paniek schoot bij het zien van zijn trucje en vergeet zijn toren op te rapen. Met dame en toren tegen koning in het midden van het veld zijn 12 seconden blijkbaar wel genoeg…

Enkele ronden gaan weer vlot voorbij en dan kwam ik op bord 1 te zitten. Ik win de kwaliteit tegen de ongeslagen kampioen maar verpruts het eindspel. Teveel is teveel en ik kan de eerste twee niet meer inhalen. Helemaal zuur was de laatste ronde die ik nog verloor door concentratieverlies. Een peke is een peke, een diep filosofische uitspraak die weeral waar bleek te zijn. Groot was mijn verbazing toen ik mijn teleurgesteld hoofd oprichtte naar de eindstand waar ik toch nog op plaats 3 stond met 6/9. Gedeeld met 3 man maar de meeste weerstandspunten. Ik mag dus meedoen met de simultaan maar niet tegen Karpov, wel tegen Hans Bohm !

Geef een reactie

