Opwijk 2, 3 en 4 winnen, Opwijk 1 in de problemen

Opwijk 2, 3 en 4 winnen, Opwijk 1 in de problemen

Eerst het goede nieuws. Er werd weer vernuftig geschoven met de samenstelling van de ploegen en dat liep goed af. Opwijk 4, terug in de vertrouwde samenstelling met The Dominator als versterking op bord 1, haalde het makkelijk van Boom 1 en mag zich kronen met de herfsttitel met 10 uit 10.

Een verslag van The Dominator himself ;

Opwijk 4 trad vandaag aan tegen een verzwakt Boom (hun topspeler ontbrak).

Bernd had pech, want hij moest tegen een meisje dat waarschijnlijk nog niet zo lang schaakte. Na een dik halfuur had hij haar al mat gezet en moest hij wachten tot de rest klaar was.

Meindert moest tegen de papa van het meisje en had al vlug door dat hij zich wat zottigheden kon veroorloven. Hij gaf zijn rokade op en offerde een loper met enkel zijn dame en paarden ontwikkeld. Die drie stukken lieten vervolgens de ene na de andere tactic los op zijn tegenstander en uiteindelijk kwam Meindert terecht in een eindspel met een stuk en enkele pionnen voor. Zijn tegenstander gaf op.

Dirk had steeds een licht plusje tegen zijn tegenstander. Er werd nogal snel afgewikkeld naar een pionneneindspel, dat bij mijn vertrek uit Boom gewonnen was voor Dirk (Dirk liet weten dat Fritz niet akkoord is. Misschien effe doorsturen dan kunnen we er met zijn allen ons oordeel over vormen).

Zelf kreeg ik dus niet de verwachte 1800 tegenover mij, maar een 1300 van een jaar of 16. Hij koos voor een afruilvariant van het Spaans, waarbij hij zijn stukken slecht plaatste en waardoor ik wel een aanval had en hij niet. Eens de boel was opengebroken kon ik snel enkele pionnen en een stuk winnen.

Weer een vlotte overwinning dus voor Opwijk 4, dat op titelkoers blijft.

Opwijk 2 haalde zijn eerste overwinning van het seizoen in Brussel tegen 2 Fous Diogène 1. Een verslag van Team Captain Stephan ;

Ik kwam een dik kwartier te laat. Het probleem was niet om de zaal te vinden maar wel om een parkeerplaats te vinden.
Mijn tegenstander , Cristian Vasile-Bonciog, speelde heel snel (nog sneller dan ik in normale omstandigheden). Toen ik op zet 26 remise voorstelde, stond ik reeds bijna een uur achter op de klok. Hij weigerde natuurlijk maar verslikte zich iets later in de stelling. Zo haalde ik een eindspel met enkel zware stukken binnen op zet 36 dankzij een venijnig pionzetje (en met nog ongeveer 6 minuten op de klok) : 0-1

Wat ik van Phil zijn partij zag was heel wild. Hij ging jammer genoeg ten onder : 1-1

Sam zei, na zijn partij, dat hij gewonnen stond op zet 7 (of 6, ik weet het niet meer), vermoedelijk voor ik mijn eerste zet had gedaan. Hij speelde veel zetten maar was duidelijk sterker dan zijn tegenstander : 1-2 ( nota van Sam met zijn zetten achter de witte stukken : 1.e4 e5 2.d4 exd4 3.Dxd4 Pc6 4.De3 b6? 5.Pc3 Lc5 6.Dg3 Df6 7.Pd5 )

Kris ging er eens rustig voor zitten. Zijn tegenstander begon met b3, zijn loper ging naar b2 en deed daar bijna de hele tijd niks. Kris had steeds de bovenhand maar het ging redelijk traag. Kris won een kwal en enkele pionnen. Uiteindelijk begreep zijn tegenstander het nutteloze van zijn pogingen in en was de eerste matchwinst van het seizoen een feit : 1-3.

Opwijk 3 haalde ook de overwinning binnen, weliswaar een heel nipte. Een verslag van Captain Carlo.

Cedric’s tegenstander offerde in de Opening een pion en had het Loperpaar en centrale druk tegen Zwarts centrale pionnenduo op e5 en f5. Maar of dat genoeg was, was maar zeer de vraag. Cedric kon consolideren en de verzwakking g3 van Wit uitlokken. Dat noopte Wit even later tot het geven van de kwaliteit om mat te voorkomen: Cedric had een batterij Lc6-Df3 opgezet.. Cedric’s tegenstander kon nog wel vluchten in een eindspel met kwaliteit minder maar zijn dagen leken geteld. Zwart moet echter verschillende keren het winstplan hebben gemist en toen Wits vrije a-pion op a7 was beland, zat er niks anders op dan remise te nemen.

Over mijn partij kunnen we kort zijn: in de Opening verrast door een zeldzaam gespeeld variant en blijkbaar een tweetal keer de kans op een voordelig vroeg e5 gemist. Daarna een ingewikkeld, positioneel middenspel dat cumuleerde in pionwinst voor Wit maar sterke activiteit van Zwart als compensatie. Mijn tegenstander (135ELO gewonnen sinds de laatste rekening) vindt de juiste aanvalszetten maar in wat een huilende comedie van grote tactische fouten lijkt te zijn (even nagekeken met de silicium-monsters) mist Zwart een winst, daarna Wit en daarna Zwart verschillende keren, om dan op de 33e zet in tijdnood in een voor hem duidelijk betere stelling remise aan te bieden, waar ik niet erg lang moest over twijfelen.

Van Geert en Robbert-Jan heb ik niet veel gezien. Bij Geert leek het gelijk op te gaan maar blijkbaar had hij ergens pionwinst gemist en daarna was er geen winnen meer aan. Ook daar dus remise. Het was Robbert-Jan die ons over de streep trok, na een pièce touchée incidentje weliswaar. Wat er van aan was, weet ik niet, maar de Zwarte stelling begaf snel. Een zéér zuinige winst dus voor Opwijk 3.

En dan vraagt de lezer zich waarschijnlijk af, wat gebeurde er met Opwijk 1 in Temse ?

Wel, ondanks de afwezigheid van Arno traden we aan, vastberaden om eindelijk eens wat punten te scoren. De strijd leek lange tijd op alle borden in evenwicht, maar zoals het al een heel seizoen gaat, ineens begonnen er her en der wielen af te vallen. Yordi en Yulia verloren. En na de plusremises van Tom B en Jonas tot overmaat van ramp ook nog Jan. Dan moesten we dus opnieuw hopen op een paar stevige mirakels, die uiteraard niet kwamen, integendeel. Stief wou gezien de stand blijven op winst spelen maar deed prompt een zet die bijna geforceerd verloor en Tom VdP kon zijn stuk voorsprong niet omzetten in winst op bord 8. De ramp was compleet. Dat Arne vervolgens een remise toreneindspel met pluspion met medewerking van de tegenstander alsnog tot winst omzette, was zelfs geen doekje voor het bloeden.

Opwijk 1, vorig seizoen na 5 ronden 9 uit 10, staat nu met 1 uit 10 laatste. Gelukkig kunnen we nu effe hergroeperen tijdens de winterstop.

Geef een reactie

