Opwijk 1 wint degradatietopper

Hoop doet leven, en die hoop bleef vandaag intact. Met de rug tegen de muur vatten de Gambieters, het zelfvertrouwen zwaar aangetast na al een heel seizoen op de troosteloze plaats 12, de match tegen Borgerhout 2 aan, de voorlaatste in de stand met één matchpunt meer. Op elo-papier een heel haalbare tegenstander, maar daar was na het eerste speeluur niet veel van te merken, op een paar borden misschien een tikje beter, maar Jonas en Arne bijvoorbeeld stonden al een pion in het deficit en Tom B’s stelling, die zich in de opening al had vergallopeerd, boezemende bepaald geen vertrouwen in.

Gaandeweg begon het “klasseverschil” zich toch te manifesteren en kregen de Gambieters grip op de match. Ondergetekende had mits te lang nadenken toch een goede stelling weten op te bouwen, maar begon toch vervaarlijk te driften in naderende tijdnood. Een remise-aanbod werd wijselijk aangenomen. Arne had intussen zijn pionnetje teruggewonnen en belandde in een toreneindspel dat er even niet goed uitzag. Hij plooide zich echter dubbel en het werd nog een plusremise. Stief was op bord 2 de enige geweest met een duidelijk voordeel gedurende de hele namiddag. De tegenstander was dermate in problemen dat hij door zijn vlag ging. Intussen had Iuliia haar jonge tegenstander volledig uitgemanoeuvreerd en eerst een pion, daarna een stuk gewonnen en de stand op 1-3 gebracht. Er volgden opnieuw twee voorzichtige remises. Eentje van Jonas, die ook zijn pion had teruggewonnen en zijn stelling grotendeels had hersteld, en eentje van Yordi, die ook solide had gespeeld.

Het werd nog even zeer warm in de partij van Tom B, die intussen tonnen materiaal had gepakt maar wiens koning akelig kort bij mat stond ;

steenbergenvtomb

Maar hier, met Tom nog een handvol seconden op het bord, is het ergste voorbij. Er volgde Lg5-f4 Td6-e6 Lf4-e5 ? Te6xe5 Pf3-g5?? (ik dacht dat wit Dh4-h6 van plan was, maar dan wint Te5-e1+ waarschijnlijk wel ) Dc3-e1+ en wit gaf op. Het winnende punt, want Opwijk 1 was al niet meer in te halen met de stand 2 – 5.

Arno zat intussen op bord 1 al een tijdje vruchteloos een eindspel uit te melken, maar nu het niet meer hoefde werd snel tot remise besloten. Opwijk 1 wint en zet een eerste stap (er moeten er nog vier volgen) naar behoud.

Opwijk 2 verliest degradatietopper tegen Boitsfort 2

Een verslag van Stephan

Opwijk 2 verloor tegen een rechtstreekse tegenstander. Phil en zijn tegenstander rookten al snel de vredespijp. Ik speelde voor de zoveelste keer een slechte zet in de opening, verloor een pion en toen was het vechten tegen de bierkaaien. Gilbert had een winnende stelling opgebouwd maar zag de winnende zet niet en de stelling gleed in twee zetten naar een een remise. Maar nog 2 zetten later gaf zijn tegenstander plots een toren cadeau.
Van Dominique zijn partij heb ik niet veel gezien. Hij stond een kwal voor in een complexe stelling maar verloor iets later een vol stuk en toen was het snel boeken toe.

Volgende keer is er weer een degradatietopper tegen Europchess.

Opwijk 3 wint met 0 – 4 !

Geen verslag ontvangen vooralsnog, maar de cijfers laten voor zich spreken. Proficiat Tom VdP, cedric, Rudi en Robbert-Jan.

Opwijk 4 blijft op titelkoers

Een verslag van eerste bord Sam

…al kwam er wat geluk bij kijken.
Ik had voor aanvang van de wedstrijd tegen de ploeg gezegd dat we niet content zijn met remisekes, alles winnen was het doel!

Meindert had het goed begrepen en deed heel aanvallende zetten na de opening vakkundig te hebben overleefd. De stelling was rijk aan tactiekjes en ons derde bord won overtuigend !
Helaas was zijn compaan Bernd op het vierde bord ergens de mist ingegaan. Hij stond eerst een tikje beter, maar plots ging er een stuk af. Niet veel later was de partij verloren.

De score was in evenwicht, maar Dirk had al héél snel een winnend voordeel opgebouwd, hij liet echter venijnig tegenspel toe en na wat vreemde zetten waar ik niet al te veel van begreep, had hij plots toren en pion vs loper en paard, in een open stelling met nog dames op het bord. Er traden bange momenten aan want ook al was het materiaal gelijk, was het duidelijk dat er minstens 1 pion ging vallen.

Ikzelf had ondertussen een betere opening niet in blijvend voordeel kunnen omzetten door te passief te spelen. Alweer een wijze les: het correcte winstplan niet vinden is geen reden om een passieve zet als h6 te spelen. Er gingen heel wat stukken af en ik had amper nog voordeel. Gezien het er bij Dirk niet fraai uitzag moest ik wel blijven pushen om te winnen. Weliswaar met lichte tegenzin, want het gevreedse dame-eindspel(Zie Sam-Sigi) kwam op het bord. Opletten dus !

Terwijl ik alle verraderlijke tussenzetjes uitrekende, merkte ik op dat Dirks tegenstandster blunderde! Ik keek even beter en zag dat hij in alle varianten gedwongen mat had. Hij rekende het ook goed uit en 3 zetten later was de stand 1-2.
Op dat moment bood in remise aan, het werd geweigerd en we speelden voort. Ik kon op het einde nog een grapje uithalen wat me een dameruil en een pion opleverde, maar nu stond er een ongelijk lopereindspel op het bord, wat waarschijnlijk wel remise moet zijn. De tegenstand wist echter niet correct te verdedigen, en ik draaide een theoretische draw alsnog om tot winst. 1-3, Opwijk 4 wordt kampioen !

9 gedachtes over “Opwijk 1 wint degradatietopper

  1. Wat ik zag van opwijk3…. na een uur spelen zagen bord 1 (elk 6 pionnen en 2 lopers) en bord 2 (bijna alles afgeruikd, wij met L zij met P en elk 2 T en 6 pionnen) er remise uit. zelf vond ik mijn stelling niet famues, en bij RJ stond alles er nog op… Mijn tegenstander had iets teveel pionnen gepushed, en eens de 2 zwarte paarden die hindernissen genomen hadden werd de druk te groot. Kiezen tss pion verliezen of kwal geven (hij koos het laatste) maakte me daarna snel winnaar.. ikke content. toen ik vertrok was er niet zoveel veranderd. Tom had een loper voor, en RJ straalde van vertrouwen. Cedric speelde alsof hij wist hoe die stelling te winnen. Vol vertrouwen voor opwijk 3 ik goedgezind naar huis…

    Like

  2. Al de andere degradatiekandidaten hebben gescoord (buiten de laatste) en dus staat Opwijk 2 op een degradatieplaats. Tegen Europchess (op 06/03) en Excelsior (op 20/03) moet er minstens 3 op 4 gehaald worden om voor een verlengd verblijf in vierde te zorgen.

    Like

  3. Toen ik de zaal binnenkwam in Brasschaat dacht ik eerste eventjes dat ik opnieuw op het Vlaams Jeugdkampioenschap was : Daniel Dardha, Anthony Mitran, Michiel en Simon Van de Ginste, Joppe Raats, Constantijn Beukema, Meindert, Bernd. Met die gasten alleen al kon je een mooi tornooitje organiseren. Het tweede dat me opviel: een dame met vlammend roosrood haar en een dame met een airco-toestelletje op de tafel. Bleek dan eventjes later dat de “Roze Baletten” Sam’s tegenstandster was, de airco-girl was mijn deel. Ik had ons eerste bord’s wijze woorden van geen remisiekes niet gehoord, maar bon de kans dat een partij van mij op remise eindigt is niet al te groot.

    Vooraan in de zaal speelden de mannen (ah ja, want veel vrouwen zag ik daar niet bij de toppers) van Brasschaat 1 tegen Hoboken 1 en op bord 1 aldaar stond er een partij tussen ene Stefaan Beukema en ene Ben Dardha op het menu: 2 schaakamateurekes van een iets (heum …) hoger niveau. Al zal onze Arno Bomans daar wel z’n eigen mening over hebben want die veegde met eerstgenoemde danig de vloer aan enkele maanden geleden op de Duivenzolder. Maar vermits het door f4-partijen te analyseren van diezelfde Stefan Beukema was dat ikzelf ook een Bird-adept ben geworden vond ik het mijn morele plicht om voor de eerste keer in een IC-partij met deze opening te starten. Gedragen door de wind van de airco stormden m’n pionnen naar voor en na amper 16 zetten en met nog 1 uur 29 minuten op mijn klok stonden mijn stukken al in haar achtertuin. Heinz Guderian keek over m’n schouder tevreden toe hoe ik zijn Blitzkrieg op het schaakbord introduceerde. Haar stukken waren op weg naar Duinkerken en 5 zetten later hing ze in feite al in de touwen: paard en pion voor toren en 2 pionnen. Sam naast mij kon z’n ogen niet geloven. Maar ik weet ondertussen wel beter: mijn problemen begonnen pas … een gewonnen stelling uitspelen is immers niet mijn sterkste punt. Toen de zwarte toren de open e-lijn innam en m’n dame bedreigde vond ik het verplaatsen van de dame beneden m’n waardigheid en ging wrankweg in de tegenaanval door haar dame aan te vallen met een paard en haar tot een ruil te dwingen. Mevrouw dacht er echter anders over en dat kostte me toren/paard/loper tegen toren/paard. Vanaf dat moment heb ik een klein 45 minuten alle hoeken van het schaakbord gezien, gewoon schaaktechnisch op een hoopje gespeeld. Ik voelde de bui al hangen, maar met haar dame/paard/loper/pionnen tegen mijn dame/toren/pionnen bleek het ook voor haar niet zo simpel te zijn om de klus te klaren en toen ze wat al te voortvarend in de aanval trok viel ook de samenwerking tussen haar stukken weg. Dat was het moment om opnieuw het initiatief te nemen en toen haar paard de verkeerde kant uitging lag er een geforceerde mat in 4 te wachten op het strand. Haar “Wonder van Duinkerken” bleef uit, het hoofd zakte in, de airco begon te sputteren … maar toch ging ze tot het gaatje, de ontkenningsfase weet je wel … Guderian kon tevreden zijn, na 76 jaar wist hij dat zijn plan het goede was … het was de uitvoerder die had geblunderd.

    Like

  4. opwijk 3 nog niet uitgeteld. We moeten wel de vier volgende matchen winnen, maar dat lijkt me wel haalbaar. oppassen tegen lier want die wonnen van brussels CC.
    En dan moeten we hopen dat CREB punten pakt bij brussels, maar dat kan, deden ze tegen ons.
    Wat een knaller opwijk 4
    volgende keer moet ook de 2de ploeg punten pakken.
    eigenlijk is het simpel, alle ploegen moeten winnen
    Opwijk gogogo

    Like

  5. Opwijk 3: Op de eerste twee borden waren wij elo-gezien iets sterker, op de laatste twee borden hadden onze tegenstanders een serieuze elo-voorsprong. Gemiddeld gezien lagen we net iets onder. Op de eerste twee borden winnen en op de laatste twee iets proberen rapen was de opdracht. Rudy nam met zwart meteen het initiatief. Hij won een kwaliteit en niet veel later gaf zijn tegenstander al op. Mooie overwinning tegen (op basis van elo) een sterkere tegenstander. Nu moesten alleen Cedric en ik ons werk nog doen om de overwinning veilig te stellen. Bij beide partijen gingen de dame’s er vrij snel af waarin we beide in een eindspel kwamen met een voordeeltje. Dit werd op beide borden steeds groter. Mijn tegenstander verloor een stuk maar bleef wel nog een uur verder spelen (het was nog maar 16u en hij had waarschijnlijk nog geen zin om naar huis te gaan). Wanneer ik ging promoveren gaf hij op. 2-0 en bij Cedric zag het er ook goed uit, zijn tegenstander zag ook de bui al hangen en besloot ook op te geven, 3-0 overwinning binnen! Robbert-Jan was er van in de opening stevig ingevlogen. Iets te stevig want zijn aanval sloeg niet echt door en het was zijn tegenstander die lichtjes beter stond. Maar die besloot dan maar een toren weg te geven, 16u30 en 4-0 nog nooit meegemaakt. Deze ploeg stond tweede in het klassement maar was wel wat verzwakt. De eerste uit het klassement heeft ook verloren, dus er is terug een sprankeltje hoop. Als ze nog eens verliezen kunnen we nog kampioen spelen op voorwaarde dat ook wij alles blijven winnen!

    Like

  6. Nu kan een artikeltje in ’t Opwijk Leven niet achterblijven! Het zal iets braaf worden: geen gedoe over gevangenissen of maffiapraktijken…

    Like

  7. Oké, dat komt in orde Sam! Iets tussen de 2 dan. Iets waar geen enkele Gambieter zich moet voor schamen als hij in Opwijk rondloopt maar toch ook wel wat met sensatie. Volgende donderdag staat het in ’t Opwijks Leven!

    Like

  8. Equipe – Team Clb 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 T M
    1 Opwijk 4 261 XX 2.5 3 3.5 3.5 4 3 3 22.5 14
    2 Mechelen 10 114 1.5 XX 2 2.5 4 4 3.5 17.5 9
    3 Hoboken 5 130 1 XX 3 2 1.5 2.5 2 2.5 14.5 8
    4 Humbeek 2 260 2 1 XX 1 3 0 3 3 13 7
    5 Dendermonde 2 425 0.5 2 3 XX 1 3 2.5 12 7
    6 Boom 1 193 0.5 2.5 1 3 XX 1 2.5 10.5 6
    7 Zottegem 6 462 1.5 1.5 4 XX 1.5 3 2 13.5 5
    8 KGSRL 10 401 0 1 1 2.5 XX 2 0.5 4 11 5
    9 Brasschaat 10 174 1 0 2 1.5 3 2 XX 9.5 4
    10 LSV-Chesspirant 5 436 1 0 1 1 3.5 XX 2 8.5 3
    11 Willebroek 1 172 0.5 1.5 1.5 2 0 2 XX 7.5 2

    Het vel niet verkopen … enzovoort … DIKKE ZEVER ! De beer is geschoten, gestript en al verkocht.

    OPWIJK 4 wordt KAMPIOEN … Nè

    Like

Geef een reactie

