Jeugd versus ervaring

Het was een opvallend rustig avondje gisteren op den Duivenzolder. Menig Gambieter was met een gecharterde privéjet naar Moskou gevlogen om de laatste hand te leggen aan de voorbereidingen (een wijze raad, bemoedigende woordjes, een laatste openingssnufje …) van de kandidaten voor het WK-uitdagerstornooi dat vandaag is begonnen. De oud-wereldkampioen Anand heeft blijkbaar de beste raad gekregen, maar dat hoeft geen verbazing te wekken.

Slechts één partij van het KK deze avond ; in de B-reeks speelden Koen (jeugd) en Rudi (ervaring) nog een inhaalpartij van de éérste ronde alstublieft. Het is nooit goed om titelambities té vroeg kenbaar te maken (of misschien heeft iemand het voor hem gedaan), maar sinds Rudi wordt gelinkt met die ambities, kan hij nog weinig punten scoren. Koen daarentegen steekt in bloedvorm en won overtuigend na kwaliteitswinst.

In het jeugd KK blijft Arthur stevig achtervolgen door van Maxim te winnen en Jorre kon een precaire situatie (stuk in het deficit) tegen Pieter-Jan alsnog ombuigen tot winst.

In de beker liepen de afgebroken partijen slecht af voor de jeugd (Meindert en Bernd), want de mannen met ervaring (Sigi en Geert) hadden geen moeite met het omzetten van hun iets betere stellingen. De vierde ronde mag gepaard worden !

 

Een gedachte over “Jeugd versus ervaring

  1. Koen jeugd? Mijn vrouw moest er eens goed mee lachen! In haar ogen ben ik al een ouwe man… En in bloedvorm is relatief: bij de kwaliteitswinst voelde ik dat er meer in zat maar zag ik het niet meteen. En inderdaad, Fritz leerde me dat er zelfs een dubbele kwaliteitswinst inzat. Ik moest enkel de loper wegspelen en nadien het paard nog eens extra de toren laten aanvallen. Maar kom, er is beterschap: vroeger zou ik nog geriskeerd hebben om remise voor te stellen in zulke gewonnen stellingen.

    Like

Geef een reactie

