Arno Vice-kampioen van Vlaanderen

De Gambieters zijn niet van plan bij de pakken te blijven zitten na het drama van 24/04/2016. Arno met name heeft zichzelf opgeraapt en is dit weekend in de gesloten reeks (18 spelers) tweede geworden in het Vlaams Kampioenschap gehouden in Gent. Op de deelnemerslijst van de Open Reeks zien we trouwens ook nog een zekere Yordi en een zekere Phil opduiken. Alle resultaten zijn terug te vinden op de website van KGRSL.

Van Arno ontvingen we een verslag met een paar uitstekende partijen. Het begon nochtans slecht ;

Ik deed mee aan het Vlaams Kampioenschap in de expertenreeks, in de hoop om het interclubseizoen (en die laatste horror-speeldag) te verwerken. Een kort verslag.

Ronde 1 begon in mineur. Ik verloor vrij kansloos in het Italiaans tegen Nele Vanhuyse (2102), nadat ik de opening te passief speelde (d6 in plaats van d5).

Ronde 2. De schok nog niet verwerkt, speelde ik een snelle schuifremise in 14 zetten tegen levende legende Marcel van Herck (2169). Met 0.5/2 was dit ver van de ideale start. Ben ik het schaken dan echt verleerd? Het vervolg van het Vlaams was alleszins hoogst opmerkelijk.

In ronde 3 kreeg ik dezelfde variant op het bord als tegen Nele, nu tegen Tamer Ismail (2095) . Dit keer speelde ik wél d5 en kon ik in het verre middenspel, na een leuk schijnoffer, de match in mijn voordeel beslissen.

In ronde 4 kreeg ik de gevaarlijke jeugdspeler Emille Boucquet (2157) tegen. Ik hield me niet in en ging met wit de uiterst scherpe Najdorf in. Na een leuk kwaliteitsoffer om de zwarte koning uit te roken werd de match beslist.

bomans-boucquet-merdida

Bomans, Arno (2259) – Boucquet, Emile (2157)

In ronde 5 moest ik met zwart tegen de talentvolle FM Lenaerts Lennert (2263). Het werd mijn geliefde Hollands. Hij had wel een heel sterk nieuwtje klaar op zet 15, maar mijn ervaring in het Hollands kon het tij doen keren. Een mooie overwinning in het verre eindspel was het resultaat.

Lenaerts-Bomans-Merida

FM Lenaerts, Lennert (2263) – Bomans, Arno (2259)

Het slot van de partij was : 35. … Tf8-b8† 36. Kb1-a2 Tb8-b2† 37.Ka2-a3 Pd4-c2 mat

In ronde 6 moest ik op bord 1 met wit tegen ‘the man to beat’ FM Draftian Ashote (2308). Deze stond al een punt los stond op de rest. Enkel indien ik won, zou ik nog kampioen kunnen worden. Ik heb mijn uiterste best gedaan en stond gedurende 60-zetten steeds tussen +0.50 en +0.80. Net niet genoeg. Jammer en remise.

In ronde 7 was er het ‘duel der Arno’s’ op bord 2. Ik moest winnen voor een kans op de 2e plaats (Draftian werd 1e) tegen Arno Sterck (2207). Ik hield mijn Siciliaanse Taimanov nog eens van stal en won een zeer mooie partij in 20 (!) zetten na een verrassende matwending die u zelf mag proberen te vinden  ;

Sterck-Bomans-merida

Sterck, Arno (2207) – Bomans, Arno (2259)

Dit alles maakt dat ik alleen op de 2e plaats eindigde met 5/7 en me vanaf nu Vice-Kampioen van Vlaanderen kan noemen. Ik ben ook ontzettend gelukkig dat ik mij weerbaar heb getoond na mijn slechte start.

Belangrijker is artikel 3.4 van het Vlaams reglement:

3.4. De 2 eerst geplaatsten van de gesloten groep worden aangeduid als vertegenwoordiger van de VSF op het Belgische kampioenschap experten”

Het zou wat zijn als ik kan meedoen tegen alle grote schakers van Belgische bodem.

4 gedachtes over “Arno Vice-kampioen van Vlaanderen

  1. Voor volgend seizoen zoeken we 2 spelers om tegen Arno de dag voor de IC te spleen. Dan is hij opgewarmd en onklopbaar op de speeldag

    Like

Geef een reactie

