Frederic in pole position na winst in topper

De topmatch tegen Frederic kende voor mij nochtans een begin waar ik enkel had kunnen dromen ; Frederic begon al vroeg met een paar onnauwkeurigheden. Ik kon een stuk offeren voor 2 pionnen met onduidelijke gevolgen maar besloot het veilig te spelen en te proberen de zwarte stelling langzaam dood te knijpen. Maar ik had geen flauw idee hoe het verder moest en bij gebrek aan betere ideeën besloot ik met mijn koningspionnen op te rukken om Frederic zo mat te zetten. Dat duurde allemaal echter véél te lang, en dat gaf Frederic de tijd zich te hergroeperen. Het fenomeen is bekend, ik had veel te laat in de gaten dat Frederic klaar was om aan zijn tegenspel te beginnen en overzag 1 en vervolgens nog een tactische wending, en tegen een speler uit eerste klasse sta je dan binnen de kortste keren reddeloos verloren ;

jan-frederic

Wit staat al 2 pionnen achter en van een koningsaanval komt duidelijk niets meer in huis, het einde is al heel nabij : Frederic speelde d6-d5 ! en na c4xd5 Pb4xd5 gaf ik op.

De titelstrijd blijft echter nog spannend tot de laatste speeldag. Er staan nog drie cruciale duels op het programma : Tim – Cedric, Tom B – Jan en Arne – Frederic. De tweevoudige kampioen ligt een half punt voor op zijn beide concurrenten maar in theorie is alles nog mogelijk. Ik denk dat komende week al de duels van Cedric en Frederic op het programma staan.

Verder werd er deze avond nog stevig gebekerd : Nando won van Dirk, Koen won een lang uitgesponnen duel van Berten en Arno haalde het van Michiel. De partij Bernd – Peter H werd afgebroken maar de zwartspeler had al een aanzienlijke materiële achterstand opgelopen. Het zijn echt lastige klanten aan het worden, die mannekes van Opwijk 4.

Ajuinentornooi

De Gambieters blijven het uitstekend doen daar in Aalst, Iuliia gaat na 5 ronden solo aan de leiding met het maximum van de punten. De rest : Jan 4/5, Kris 3½/5,  Stephan 2½/5, Peter 2/5, Koen 2/4, Dirk 1½/5.

Geef een reactie

