Kortchnoi : einde van een legende

Cruyff, Bowie, Prince & Muhammed Ali waren groots, maar de allergrootste levende legende is zopas heen gegaan. Viktor Korchnoi is zopas gestorven op 85-jarige leeftijd. Een paar Gambieters hebben in de loop der jaren zijn pad gekruist – niet achter het schaakbord wel te verstaan – , ondermeer in een legendarische ontmoeting op het Lost Boys tornooi in Antwerpen eind de jaren ’90, of op de tornooien in Brussel einde jaren ’80. Een niet altijd even aangenaam mens, maar wat een geweldige schaker.

5 gedachtes over “Kortchnoi : einde van een legende

  1. In 2004 gaf Korchnoi een simultaan in Oostende. Hij was toen al boven de 70 maar wou er niet van weten dat er ratingbeperkingen zouden zijn. Bijgevolg deed zowat de hele West-Vlaamse top mee. Hij deed het nog altijd uitstekend en scoorde erg goed. Ik herinner me dat hij op het einde zowat dolgedraaid was van alle rondjes die hij gemaakt had, maar de laatst overblijvende slachtoffers (zoals Tom Piceu) gingen allemaal voor de bijl.

    Hij verloor uiteindelijk slechts van Thomas Maes (openingsfout) en mezelf. De partij was niets om fier op te zijn want de blunders werden heen en weer uitgewisseld. Toen ik plots beter stond (+1,5) murmelde hij iets onverstaanbaars en ging verder naar het volgende bord. Blijkbaar had hij opgegeven en wou hij zich concentreren op de overige borden! Bij zijn volgende rondgang trok ik mijn stoute schoenen aan (zijn temperament kennende) en vroeg het notitieblaadje te ondertekenen. Het heeft nog altijd een ereplaatsje bij me thuis.

    Een monument is heengegaan.

    Like

  2. ik zag hem op een ohra tornooi lang geleden zo’n 45 minuten nadenken op een toren eindspel die iedereen remise verklaarde, hij won. en later in 2007 in nederland. een schaakmonument.

    Like

  3. Ik heb ooit een partij van Viktor Lvovich tegen Polugajevski gevolgd live in Antwerpen (VOLMAC-tornooi). Viktor herschiep de kamer in een gaskamer want de partij duurde zes uur en hij was kettingroker. Ik praatte zelfs even kort met hem aan de bar van het Zuiderpershuis waar het Lost Boys tornooi aan de gang was. Ik zei hem dat hij wel met heel veel geluk gewonnen had van Paul Vandersterren, wat hij blijkbaar wel apprecieerde want hij maakte nog grapjes over zijn ervaring met gevangenissen in USSR.
    Hier een mooi obituary mét foto (lijkt wel een lid van The Velvet Underground): http://www.telegraph.co.uk/obituaries/2016/06/06/viktor-korchnoi-chess-grandmaster–obituary/

    Like

Geef een reactie

