Arthur mist kans , Vanherck kampioen J-reeks

Het was gisteren volle bak op de Duivenzolder. Tien partijen in de laatste ronde van het KK, de beker en een partij om de laatste titel in de Jeugd-reeks. Daarin speelde Arthur met zwart voor zijn kans op eeuwige roem tegen Jorre. Maar dat kereltje kan serieus schaken en Arthur ging vrij kansloos ten onder. We weten nog niet goed wat dat betekent, maar het ziet ernaar uit dat één of meerdere Vanherckjes kampioen zijn. Nieuws volgt nog.

In de B-reeks werden Fred en Marc nog eens uit hun tuin gehaald. Fred zat met zijn gedachten nog duidelijk in de tuin want zijn partij tegen Wouter was snel afgelopen toen hij een stuk verloor. Marc deed het beter ; Dirk deed zijn best maar moest in een toreneindspel toch plooien. RJ won met zwart van Berten en in de zondermeer wildste partij van de avond, waarin alweer onze voorzitter was betrokken, haalde Peter uiteindelijk de overhand na vele offers en tegenoffers. Misschien kan één van beide opponenten de partij eens doorsturen, want die zouden we hier nog wel eens willen zien. Wat was dat allemaal ?

In de beker stonden ook nog een paar interessante inhaalduels op het programma. Sam ging onderuit tegen Dominique, ondanks de betere stelling. Geert kon in zijn afgebroken pionneneindspel de pluspion vrij gemakkelijk verzilveren tegen Meindert.

Ook nog 2 duels in de A-reeks. In Tim – Kris ging het hard tegen hard en probeerden beide spelers elkaar mat te zetten. Tim haalde de overhand en won. het zat dit seizoen niet mee voor onze drievoudige gambietkampioen. ’t Is voor een oudere mens in de A-reeks niet simpel. Ik had in de opening Tom B kunnen verrassen met mijn openingskeuze en die gebruikte werkelijk oceanen van tijd. Ik leek op weg naar een klinkende zege maar ik overzag in een afwikkeling sterk tegenspel ;

tomb-jan

Tijd om te oogsten dacht ik maar dat viel tegen ; 27. … Pxd4 28.Pxd4 Txd4 29.f3 en nu zag ik in dat 29. … a6 30.Lf1 Txa4 faalt op 31.Tb1 b5 32.Tc1 gevolgd door Tc7 en mijn loper op b7 is in last. Na lang nadenken en zuchten speelde ik 29. … Td8 30.Tc1 Tc8 31.Txc8 Lxc8  maar dit loper eindspel bleek na 32.e5! (legt alle zwarte pionnen vast op witte velden) amper te winnen ondanks de pluspion en ik moest na 63 zetten helaas in remise berusten. Had Frederic vorige week verloren van Arne dan had ik dat héél spijtig gevonden. Tot volgende week !

 

3 gedachtes over “Arthur mist kans , Vanherck kampioen J-reeks

Geef een reactie

