Opwijk 4 wint, Opwijk 3 gaat onderuit

Beginnen doen we met het goede nieuws: de jeugd van Opwijk 4 gaat door op zijn elan van vorig seizoen.

Meindert won vlot zijn partij, na amper 2 uur spelen had hij het punt al op zak. Dirk verloor helaas even later, “een straftraining” zoals hij het zelf noemde. Bernd had de hele namiddag een gelijkopgaande stelling en remise was dan ook het logisch resultaat. Een geruststellende remise ook, want iedereen had gezien dat kersvers Gambieter Jonas op weg was naar een zeer overtuigende overwinning. De toeschouwers waren vol lof over zijn prestatie, het zag er inderdaad allemaal zeer solide uit.

Opwijk 3 verging het helaas minder goed. We kregen allemaal een op papier sterkere tegenstander tegen, en dat vertaalde zich ook in de stellingen op het bord. Na anderhalf uur spelen stonden we allemaal enigszins tot zwaar in de verdrukking.

Robbert-Jan kreeg een Scandinaaf tegen, maar kon nooit echt druk zetten en kwam uiteindelijk terecht in een toreneindspel met een pion minder. Ik hoorde de CREB-spelers na de partij tegen Robbert-Jan zeggen dat hij remise had kunnen houden, maar het is dus ergens misgelopen.

Mijn tegenstander had na een uur de kans om een pion te offeren in ruil voor een allesvernietigende aanval, maar koos voor de afwikkeling naar een eindspel met een pion meer. Als compensatie had ik het loperpaar en een vijandige achtergebleven pion om op te mikken. Mijn tegenstander speelde zijn paard enkele keren onhandig heen en weer en plots was het eindspel volledig gewonnen voor mij.

Tim moest zich helaas even later gewonnen geven in een uitzichtloze stelling. Na de opening stond hij een pion achter, maar hij had zijn tegenstander kunnen dwingen om zijn koning naar f8 te spelen. Dat bleek echter niet zo heel erg, en toen de CREB-speler zijn koning op een veilige plaats had gekregen, kon hij het laken naar zich toe trekken.

Jeroen moest dus winnen om nog een gelijkspel uit de brand te slepen, maar zat zelf de hele tijd in de verdrukking en kon nooit echt aanspraak maken op meer dan een remise. Hij kwam even een pionnetje achter maar kon toch nog het halfje houden. Jammer genoeg net niet voldoende voor een matchpunt…

Een gedachte over “Opwijk 4 wint, Opwijk 3 gaat onderuit

  1. C.R.E.B. 4 – Opwijk 4 : 1 1/2 – 2 1/2 ondanks papa COTMAN.

    Verdiende overwinning voor onze youngsters … het was vandaag een absolute eer om deel uit te maken van deze ploeg. De enige verdienste die ik had was dat de ideale buffer was op bord 3. Mijn tegenstander was een pak jonger dan zijn medespelers en ik denk beter dan de speler op bord 2.
    Ik heb redelijk meegespeeld tot ik ergens niet diep genoeg doordacht en kwaliteit achter kwam (toren voor paard). Tegen beter weten in probeerde ik nog wel, maar het was in feite hopeloos. Meindert had ons echter op dat moment al op een 1 – 0 voorsprong gezet na een proper afgewerkt pionnen eindspel.
    Zoon Bernd zat ondertussen in een (remise)eindspel met elk 2 paarden, 1 loper en 4 pionnen. Maar hij had in de smiezen dat ons eerste bord knal gewonnen stond en bood heel verstandig remise aan. Ik kon dan met gerust gemoed de koning neerleggen om de show van ons eerste bord te volgen.
    Ik kan jullie gerust zeggen dat Gambiet een toptransfert heeft gedaan door Jonas De Schouwer in Humbeek, heu Kapelle-Op-Den-Bos weg te halen. Dit is de absolute opvolger van de Yordabio’s. Jonas zal heus nog wel partijen verliezen op bord 1, maar de tegenspelers zullen de dag ervoor toch beter op tijd in hun bed kruipen.
    Ik weet niet hoe ik zijn partij moet beschrijven: het was gewoon een heel volwassen partij waarbij de arm van de meneer aan de overkant van het bord met elke zet ietsjes meer werd ongewrongen … tot de arm er afviel. De arme man probeerde nog een pat ter forceren, maar werd compleet belachelijk gemaakt en standrechtelijk gefusilleerd. Gratis 3 uur schaakles, dat was het enige positieve dat hij zal onthouden. En waarschijnlijk een nachtmerrie de komende nacht en de gedachte aan een andere, nieuw hobby.

    Om maar te zeggen, ik wil het hele seizoen gerust chauffeur spelen voor deze ene supertopper en 2 toppers. Ze zullen er wel de nederlagen van ondergetekende moeten bijnemen.

    Ik vind trouwens dat onze voorzitter de volgende interclubpartij met deze 3 gasten moet spelen … De leermeester met de leerlingen. Ik wil zeker de verdiensten van de lesgevers van Jeugdschaak Jan, Jan, Axel, Arno B, Tom VDP en de Yordabio’s niet minimaliseren; maar onze “Founding Father” voorzitter Rudi mag hierbij een serieuze pluim op zijn hoed steken. Zonder hem was er serieus wat schaaktalent verloren gegaan.

    Like

Geef een reactie

