Provinciaal Jeugdkampioenschap in Leuven

Verslagje van een fiere schaakmama (Natascha, van Yannick en Jorre)

Een verslagje van een schaakmama die niet kan schaken, maar waar de andere 4 gezinsleden, goed kunnen schaken, of toch de eerste stapjes aan het zetten zijn, zoals Adinda die van de papa Jeroen wat privélesjes krijgt.

Zaterdagmorgen bij het ontbijt, zei Yannick dat hij niet veel zin had op te schaken vandaag. Tja de eerste dag van de vakantie, hij wou wel wat andere zaken doen.  Toch op tijd vertrokken naar Leuven en Yannick en Jorre op tijd aangemeld.  De mama van Floris wist me te vertellen, dat ik toch het best mijn blauwe parkeerkaart zette, dus dat toch maar gedaan (achteraf was ik blij, want blijkbaar waren er toch auto’s met een boete).

Over het schaken, kan ik niet zoveel vertellen: alleen de volgende zaken: Yannick en Jorre zetten meteen hun tegenstander in de eerste partij opzij, Lothar had remise en Floris diende getroost te worden, want hij verloor tegen Khoi Pham.

Daarna ben ik even in mijn boek gedoken, tot vlak voor partij 5 waar de voorzitter van de Dolle Toren aankondigde dat voorlopig bij de -10 Jorre aan de leiding stond met 4/4 en direct gevolgd door Daan Paes en dat die nu een robbertje gingen uitvechten.  Jorre speelde vrij lang, maar hij won toch van Daan.  En vanaf dan ging het naar 6/6, en dan kwam er een Opwijks duel: Jorre-Lothar, waarbij Lothar ten onderging tegen een sterke Jorre.  En bij de voorlaatste partij van Jorre, keek ik wel argwanend.  Ik weet niets van schaken, maar ik zag dat hij zijn beide paarden kwijt was tijdens de partij tegen Isaak, dacht ik: dit komt niet goed.  Maar dit is buiten Jorre gerekend- hij won en ’s avonds aan het avondeten kwam ik het te weten: mama ik had nog pionnen die ik kon laten promoveren: ik heb mijn paard opgeofferd.  Tja daar kan ik helemaal niets tegen inbrengen.

Bij Yannick ging het op en af: winst en verlies en bij partij 5 , begonnen mijn zenuwen wel op te spelen.  Hij was als allerlaatste nog aan het spelen tegen Martijn Paes (de uiteindelijke winnaar), maar verloor toch nipt.  Martijn vond dat Yannick keigoed aan het spelen was, maar uiteindelijk door een dom foutje verloor.

Persoonlijk vond ik dat er nog sterke schakers waren: Maxim die uiteindelijk knap 4 overwinningspunten heeft gehaald en soms zijn mama Gwendoline voor een raadsel zette door na 5 of 10 minuten al af te komen : ik heb gewonnen en Floris, die zijn 4 laatste partijen allemaal gewonnen heeft.   En Yordi die net als Jorre al zijn partijen gewonnen heeft en met een 7/7 naar huis gaat.
Van de partijen van de andere Gambieters, kan ik niet veel vertellen: Bernd, Lothar, Jonas, Yordi, Meindert,Witse… misschien dat Dirk dit wel kan.

Alleen weet ik wel het volgende: Opwijk kan fier zijn, want deze schakers hebben allemaal hun selectie voor het Vlaams jeugdschaakkampioenschap verdiend : Floris, Maxim, Jorre, Yannick, Witse, Meindert en Yordi.

Kortom, ik was en ben een fiere schaakmama.

Geef een reactie

