Veel punten in de warande

Onze eerste drie ploegen moesten en masse aantreden in Wetteren. Koud en slecht weer buiten, ideale omstandigheden voor een spannend  middagje schaak.

Opwijk 1 heeft Wetteren 2 geklopt met 1½ – 4½. Dat verliep alweer niet van een leien dakje, want één uur in de partij stonden de stellingen nergens bijster goed en vooral slechter. Vooral ik had een off-day, en ik werd volledig van het bord gespeeld. Het was dat ik redelijk lang kon spartelen, want intussen hadden Cedric en Tom VdP er toch vrij overtuigend 0-2 van gemaakt. Jonas deed vruchteloos nog wat pogingen om de strijd gaande te houden, gezien de 1-2 stand, maar moest uiteindelijk in remise berusten.

De winst kwam er na een overtuigende prestatie van ons eerste bord ;

mcihielsbomans1

Het moge duidelijk wezen dat wit in serieuze ademnood verkeert. De adem helemaal afsnijden is echter nog zo simpel niet ;

24. … Tg8-g4 ! 25.Ke1 (na 25.Lxg4 hxg4 kan het paard geen kant meer op) 25. … Thg8 ! 26.Kd2 (26.Lxg4 is opnieuw verliezend : 26. … hxg4 27.Phf2 f5 en weer gaat een paard verloren) 26… Lxe4 27.dxe4 Txg3 19 28. Db5+ (28. e5 c4 !) 28… Dc6 29. Dxc6+ Kxc6 30. Lxh5 (30. e5+ Txf3 31. Txg8 Txh3 32. Tg7 Ld8) 30… c4! 31. bxc4 Nxc4+ 32. Ke2 Te3+ 33. Kf2 Th8 34. Lf3 Pd2 35. Tg3 Txh4 36. Pg1

mcihielsbomans2

De zwarte stukken domineren.

36. … Txf4 en wit gaf op.

Tom Barbé was opnieuw over tijdnoodkliffen en schaakafgronden gegaan, maar na de 40ste zet stond hij toch een gezonde pion voor, die hij zonder al te veel problemen kon omzetten in winst.

Den Boskant won eveneens overtuigend met 1 – 3. Bij Yordi was het op het randje, want hij stond een volle toren achter. In de vliegende tijdnood hield hij echter het hoofd koel, en toen zijn tegenstander een schaakje te veel herhaalde om tijd te winnen was Yordi er als de kippen bij om remise door 3 maal dezelfde stelling te claimen. Fabio speelde als een baas op bord 2 en won overtuigend. Tegen Sam is tegenwoordig ook niet veel meer in te brengen ; hij kwam een kwaliteit voor en won op zijn gemak. Op bord 4 kweet Brecht zich prima van zijn taak; hij had tijdens de partij niet altijd even stabiel gestaan en zijn koning verkeerde in gevaar. Maar in het slot, als alle wolken waren opgetrokken was hij te snel tevreden met remise ;

bonnaffe-putteman

Wit kan hier aan zet door ten langen laatste zijn toren te ontwikkelen naar g1 op zijn gemak de zwarte f-pion gaan ophalen om vervolgens met 4 tegen 2 te winnen.

Bij Opwijk 3 lukte het net niet om de 2 volle punten mee naar huis te nemen. Dominique won al even overtuigend als de mannen van den Boskant maar maat Geert verloor door zich te verslikken in een scherpe openingsvariant. RJ en Tim, hoewel de laatste het nog lang probeerde, speelden remise.

Idem bij Opwijk 4. Dirk won maar Jonas verloor verrassend. Meindert en Bernd hielden de bordjes in evenwicht.

2 gedachtes over “Veel punten in de warande

  1. TSM 4 – Opwijk 4: 2 – 2

    Schaken is bij mijn weten zowat de enige sport waarbij een 50-jarige schrik moet hebben te verliezen van een 10-jarige. Toen papa Jonas ons bij het binnenkomen vertelde dat winst er zeker inzat om dat op bord 1 na de kleuterklas speelde bij de tegenpartij voelde ik al aan mijn kleine teen dat het niet simpel zou worden. Toen ik mijn tegenstandster zag, wist ik … shit. 10 jaar … als je hiervan verliest sta je voor joker, als je ervan wint is dat maar normaal … Dat zijn dus de minst leuke partijen om te spelen. En omdat je zeker weet dat dat meisje niet voor niets interclub speelt (iemand die er niet klaar voor is, laat je immers niet spelen) weet je dat het niet makkelijk wordt. Toen zoon Bernd, dan ook nog eens een toreneindspel met 2 pionnen in de plus de nek omwrong en moest berusten in remise had ik het gevoel: “ik moet deze partij winnen of we gaan puntenloos naar huis. Ik weet nu al: binnen dit en 2 jaar maakt m’n tegenstandster van vandaag kip kap van mij … vandaag deed dame/koning op dezelfde zwarte diagonaal haar de das om. Ik won haar dame voor een toren en een loper … gaf de mijne voor 2 torens en ging met 1 pion in de plus het eindspel in. Maar om de één of de andere reden was ze plotseling volledig haar geloof in winst kwijt en gaf pardoes haar 2 pionnen de g- en h-lijn weg … Met mijn 2 vrije centrumpionnen kwam ik vervolgens nooit meer in de problemen en de winst was binnen.
    Een beetje later ging Jonas ten onder … in tijdsnood niet gezien dat dame en toren van de tegenstander een feestje konden bouwen op de zevende rij … en finito.
    Het was dus aan Meindert om Gambiet alsnog de overwinning te bezorgen … tegen de zus van mijn tegenstandster. Heel even leek het erop dat het zou lukken, maar toen hij een toren op h3 plaatste en die vervolgens zelf vakkundig vastzette door pion g2 – g3 te spelen maakte hij het zichzelf ontzettend lastig. Hij weet die toren op één of andere manier weer in het spel te krijgen om hem vervolgens een paar zetten later weer zelf vast te zetten. Opnieuw spartelen om hem vrij te krijgen en ondertussen ook nog de vrijpion op de b-lijn van de tegenstandster proberen onder controle te houden … ik denk dat hij met de remise nog goed is weggekomen. En met hem heef Opwijk 4.
    Die 2 zussen – Luna en Mare Morote – 9 en 10 jaar oud: schrijf hun namen al maar op, daar gaan we nog van horen.

    Like

Geef een reactie

