Over schoenen en dominantie

As we van ’t jaar ni promoveren dan fret ik mijne schoen op!

 

Dat was mijn conclusie na de match Landegem – Opwijk van gisteren. Ik kan het hier maar beter vertellen want Cedric was heel enthousiast om mijn uitspraak op papier vast te leggen.

Bon, laat het duidelijk zijn dat den Boskant nog nooit zoveel vertrouwen heeft gehad dan vandaag.

Kris zag liever naar het veldrijden, dus Fabio deed nog eens mee. We kunnen hem eigenlijk een geheim wapen noemen want hij heeft nooit moeite gehad met het opzij zetten van zijn tegenstander. In een zeer solide stelling kwam hij snel een pion voor. Later veranderde die voorsprong in een kwaliteit, en tot slot een verwoestend winstplan. De oververdiende 0-1 was een feit.

Slechts enkele momenten later kon Cedric het tweede bordpunt binnenrijven. Ik heb weinig gesnapt van zijn partij. Materiële onbalans, losse pionnen, halfopen lijnen en tegenovergestelde rokades. Meer is er niet nodig om van chaos te spreken. Ons eerste bord zag daar duidelijk meer orde in dan zijn tegenstander, 0-2.

Over Yordi zijn zetten ga ik iets minder lovend zijn. Hoewel, wat zijn zetten aan precisie misten, waren ze rijk aan agressie. Op zet 6 (?) speelde hij al een paard naar b5, u kent dat plan wel, zeer vroeg in de partij een kwaliteit voor. Vreemd genoeg ging hij daarna iets te relaxed spelen waardoor hij slechts een kleine kwaliteit (toren +pion vs paard en loper) had. Alles behalve gewonnen, het enige echte voordeel was dat de zwarte koning niet meer kon rokeren. Met dames op het bord is dat uiteraard zeer gevaarlijk en dat is dan ook hetgene waardoor hij, veel  zetten later de 0-3 mocht optekenen. Al bij al een terechte overwinning, maar het had zoveel sneller kunnen gaan.

Ik had dit keer het langst werk, maar dat kwam mede om dat mijn tegenstander weigerde op te geven in een hopeloos eindspel. Het was een zeer bizarre opening met snel opgerukte f-pionnen langs beide kanten, ik had het iets beter ingeschat want na de zwarte poging het centrum in te nemen kon ik een tactische tussenzet doen waardoor hij even moest verdedigen en ik een monsterlijk paard op e5 kon planten. Vanaf dan speelde mijn stelling zichzelf, zwart probeerde nog met een tegenoffensief op de zwakke b3-pion maar ook dat overzag een leuk tactiekje wat alweer voor een oppermachtig stuk zorgde: een toren naar b7. Machtige stukken zorgen voor een pluspionnetje, stukken afruilen en naar promotie lopen. Het ging zoals in de boekjes.

0-4.

Vermorzeld. Verpulverd. Verbrijzeld.

Tot in 3e klasse!

Een gedachte over “Over schoenen en dominantie

  1. Na de overwinning ben ik nog gaan kwissen. Samen met Wouter. En Brecht. En de kwis is een organisatie van Berten.
    Schakers kunnen duidelijk nog wat meer dan pionnetjes schuiven. Mijn ploeg werd eervol 12e van de ca. 35. Het feit dat één van de antwoorden “Mikhail Tal” was heeft ons wel wat vooruitgeholpen, danku Berten 🙂

    Like

Geef een reactie

