Bekerkoorts en Boskantduel

De bekerkoorts deed al gauw een weldadige stilte neerdalen over de Duivenzolder, tenminste tot er een paar lawaaierige leden van de eerste ploeg ten tonele verschenen.

De jonge garde deed opnieuw meer dan alleen maar verdedigen, en onder andere Herman zal het hernemen van de partij niet met een opgewekt gemoed tegemoet zien. Ik zat ook naast Valère en dat zag er op een bepaald moment ook niet helemaal koosjer uit ; een volle kwal achter. Stoffel heeft echter nog wat problemen met gewonnen partijen te winnen, maar dat komt nog wel. Robbert-Jan kon zich herpakken na zijn verrassende nederlaag in ronde 1. Geert deed het niet helemaal niet slecht tegen Dominique maar werd toch langzaam maar zeker helemaal weggedrukt.

Nr. Wit Zwart
1 Jan Rogiers Nando De Blende 1 – 0
2 Geert Bijloos Dominique Versyck 0 – 1
3 Sigi Van Den Wijngaert Koen Michiels U
4 Peter Heymans Meindert Caudron A
5 Bernd Cotman Herman Vercauteren A
6 Berten Van Herp Witze Van Der Straeten U
7 Dirk Cotman Arno Lehouck A
8 Stoffel Oostvogels Valère Van Den Eede 0 – 1
9 Michiel Van Herp Robbert−Jan Koornstra 0 – 1

 

Ikzelf had beter wat meer op mijn eigen bord gekeken in plaats dat van Valère naast mij. Nando speelde de opening snel, ik had meteen door dat hij zich wel wat zou hebben voorbereid. Ik koos een zijvariantje (ook al eens gespeeld door de bekende Noor Magnus C.) en dat had het gewenste effect – Nando’s zetten kwamen veel later. Helemaal gerust was ik er niet op, want hyperscherpe varianten spelen met een falend geheugen is een recept voor een zekere catastrofe. Daar ben ik nipt aan ontsnapt ;
rnb2rk1/2qn1pbp/p3p1p1/1pp1P1B1/3PN3/1QN5/PP3PPP/R3KB1R w KQ - 0 1

Het witte centrum staat op instorten en van de aanval die ik van ver hoopte te lanceren, was niet veel te bespeuren. Relatief het beste was misschien nog 13.dxc5 maar ik probeerde 13.Pf6† Pxf6 ?! (een uitstekende zet is hier Lxf6, zodat straks zwart geen tempo moet verliezen, na exf6 of Lxf6 cxd4 wint zwart al minstens één gezonde pion en een zo goed als gewonnen staande stelling)

14.exf6 en nu had Nando nog een goede zet met 14. … Lh8 maar hij miskeek zich en speelde 14. … cxd4? daarbij overziend dat wit na 15.fxg7 De5† 16.Pe2 (dit had Nando gemist) Kxg7 17.Lf4 een stuk voor 2 pionnen voorblijft.

 

Battle of den Boskant

Gisteren werd het laatste van de drie Boskantduels in de A-reeks gespeeld tussen Sam en Yordi. Het werd een zinderend duel dat 76 zetten duurde en in remise eindigde. Yordi leek lang de iets betere speler en het zag er naar uit dat hij ging winnen, maar Sam verdedigde zich vele zetten lang uitstekend, weerstond aan de druk, en sleepte de remise uit de brand

Nadat Yordi een pion had gewonnen ontstond er een dame-eindspel met veel pionnen. Wat telt in zo’n eindspelen zijn de vrijpionnen.

8/4pp1k/pp2q3/2p4p/P1P1p2P/1P4Q1/5PP1/6K1 w - - 0 1

Nog geen vrijpionnen te zien en winnen lijkt me daarom ook niet makkelijk. De witte dame doet trouwens een uitstekende job om de zwarte koning op zijn plaats te houden. Uiteindelijk, door zijn e- en f-pionnen op te spelen verkreeg Yordi een losgeslagen e-pion, maar daardoor was er ruimte in zijn rug en Sam dreigde steeds langs daar binnen te vallen.

Tegen het einde stond het ongeveer zo ;

6k1/8/1p2q3/p1p4p/P1P1p2P/1P2K1Q1/8/8 w - - 0 1

En in deze stelling gaat de zwarte e-pion duidelijk niet veel verder geraken. Een paar schaakjes later werd er remise overeengekomen.

 

Eindstand van de Boskant-battles ;

  1. Yordi 1½ uit 2
  2. Sam 1 uit 2
  3. Kris ½ uit 2

Mijn kameraad de Krikke heeft het helaas niet gehaald.

Een gedachte over “Bekerkoorts en Boskantduel

  1. Een paar jaar geleden was de Boskant-stand nog exact het omgekeerde!
    Ondertussen heb ik de Kris zowat bijgehaald, maar zijn die dekselse yordabios me voorbijgestoken, de smeerlappen.

    Anyway onze match van donderdag was de term Boskantbattle waardig.
    Ik stond na de opening warempel écht wel beter, maar kon nooit iets concreets opbouwen, er was héél wat spanning in het centrum en na een klein moment van blindheid kwam ik inderdaad een pion achter. Ik denk dat Yordi het toen snel kon winnen met een schijnoffer op f2, maar hij koos voor de tragere versie die Jan beschreef en duidelijk niet winnend was. Ik kom er dus eigenlijk met de schrik vanaf.

    Like

Geef een reactie

