Parijzenaars redden de meubelen

Opwijk 1 lag er bijna vandaag in Temse, maar Jonas was de held die de winst alsnog binnensleepte. De stellingen na de openingsfase van de partijen baarden me deze keer niet al te veel zorgen. Hier en daar al een gezond voordeeltje, en niemand in de problemen. Arno noteerde de eerste uitslag van de dag met een winst. Bij Tom B, mijn gebuur, liep het minder gesmeerd en toen de tijdnood van rond de 40 zetten aanbrak zag ik het niet meteen in orde komen, maar wat zetten later stond Tom al zo goed als gewonnen, zeker toen de zwartspeler een truukje overzag en er een paard bij inschoot. Doet blijkbaar toch deugd, zo’n tornooi in Parijs. Twee nul voor Opwijk.

Maar daarna begonnen de kansen te keren. Op bord 5 & 6 bij Iuliia en Cedric gebeurden evenveel accidenten, en het stond plots terug gelijk in de stand. Ik dacht dat zeker een punt te kunnen binnenhalen maar toen gebeurde dit ;

4k3/4b1p1/1N2B1p1/1n2P3/2pP4/1bn2K2/4N3/8 w - - 0 1

Ik was al de hele namiddag aan het pressen, maar mijn tegenstander bleek een zeer taaie Boon. Maar hier lijkt zijn liedje nu toch stilaan uitgezongen, dacht ik. Helaas, ik lette even niet op ;

52.Lxc4 Pxe2?? (52. … Lxc4 zou toch moeten winnen) 53.Lxb5† meteen vergezeld van een royaal remise-aanbod, dat ik niet kon weigeren.

Ik had geen idee hoe het stond bij onze derde Parijzenaar Jonas, en ik ging dus meteen even kijken ;

n1bb2k1/7n/p5N1/P2P2P1/B1P1P2K/8/3B4/8 b - - 0 1

Jonas had, mijn partij van vorige week in gedachten, een stuk geofferd om de zwarte pionnen van Wiebke Barbier op c5, d6 & e5 op te ruimen. Winst is echter nog niet te zien en wit staat voor een lastige technische taak. Bovendien waren beide spelers aan hun laatste half uur en kreeg Jonas te horen dat hij een zware verantwoordelijkheid torste. De toekijkende Gambieters bestierven het bijna van de spanning. Jonas deed tergend lang over zijn zetten, hield zijn hand boven het bord, trok het terug, hield zijn hand toch weer 20 seconden boven het stuk dat hij ging zetten. Terwijl we in gedachten “maar  speel dan toch!” schreeuwden deed hij dan toch eindelijk zijn zet. En zo ging dat vele zetten lang.

Wiebke moest eerst haar witveldige loper afgeven voor twee witte pionnen op c6 en d5. Vervolgens pikte Jonas nog de pion op a6 op en zwart moest nog een stuk geven om de witte g-pion het promoveren te beletten. Ondertussen zat hij aan zijn laatste minuten ;

8/2k1PK2/8/2N5/2n3B1/8/8/8 w - - 0 1

Zwart heeft net Pc4 gespeeld wat de stress alweer door onze kelen deed gieren. Jonas zijn hand leek even boven de pion te bewegen maar hij deed gelukkig Pe4 voor zijn vlag viel.

Pd4† Ke6! en zwart gaf op, tot grote opluchting van al wat er rond het bord stond van Gambiet. Oef !

Als 12 maart ook zo een thriller wordt, moeten we een defibrillator op de Duivenzolder installeren.

Boskant struikelt

Den Boskant heeft slechts 2-2 gespeeld op zijn verplaatsing naar Beveren. Geen nood, achtervolger Sint-Niklaas speelde ook verrassend gelijk. We zijn in blijde afwachting van een verslag.

Opwijk 3 wint eerste keer dit seizoen op Boitsfort 3

U las al een verslag van Dominique op de blog hieronder. Stephan zijn verslag vult hier en daar nog wat gaten aan.

“Bosvoorde 3 vs Opwijk 3 : 0.5 – 3.5. Toen ik 20 minuten te laat binnenkwam, stond Dominique al gewonnen. Zijn tegenstandster had zich in de opening verslikt. De rest van de partij zette Dominique alles goed voor de finale slag. Geert had ondertussen reeds een plusremise behaald. Hij had er misschien meer kunnen uithalen maar verkoos de zekerheid van het halve punt tegen iemand met toch 100 ELO meer. Bovendien zag Geert er behoorlijk verkouden uit en dan is spelen in een kelder niet echt ideaal. De stelling van Robbert-Jan was heel gezond maar het ging plots wel heel snel : zijn tegenstander probeerde een taktiekje maar overzag een tussenschaak: weg stuk en weg partij. Toen was Dominique zijn moment aangebroken : alle stukken stonden goed en drie zetten in de aanval was het tijd om handjes te schudden. De eerste overwinning van het seizoen voor Opwijk 3 was een feit. Ik was ondertussen verwoede pogingen aan het doen om een stukoffer te vinden in een stelling die prettig speelde. Toen ik ze uiteindelijk vond op zet 23 weigerde mijn tegenstander ze wat me een pion opleverde en een paar zetten later de partij. Eindelijk nog eens een mooie partij. Met dank aan de lessen van een aantal jaar geleden over de sterke geïsoleerde pion op d4. Het plan kwam in me op na de eerste zet van mijn tegenstander 🙂 : e4 – e6 en tijd om c4 te spelen.”
Stephan

Opwijk 4 wint van Excelsior 2

Duidelijke winst ook van Opwijk 4 met 0½ – 3½. Winst van Jonas DS en de Cotmannen. Meindert remise. Een verslag van Dirk.

Een gedachte over “Parijzenaars redden de meubelen

Geef een reactie

