Excelsior 2 – Opwijk 4 : 0,5 – 3,5 of een overwinning op een drafje

Klokslag 16 uur of na 2 uur spelen waren de punten binnen. Ikzelf was eerst klaar: na 15 zetten en minder dan anderhalf uur spel gaf mijn tegenstander verrassend op. Oké, ik won kwaliteit maar zelfs “Fritz” gaf me maar + 1 op moment opgave. Mijn opening trok op niks, maar mijn tegenstander was niet agressief genoeg en sukkelt blijkbaar al enkele weken met zijn vormpeil. Al heb ik ook sterk de indruk dat de club Excelsior al betere tijden heeft gekend en dat de motivatie bij sommige spelers al met verlof vertrokken is. Getuige daarvan ook het merkwaardige einde van een partij uit hogere reeks van dezelfde club waar een speler in colère er de brui aangaf (weliswaar in een verloren stelling) omdat hij vond dat er teveel lawaai was. Hij verliet de zaal met slaande deuren …

Vijf minuten na mij haalde Jonas het tweede punt voor Gambiet binnen. Jonas stond al lange tijd in gewonnen stelling en was “Pac-Man” aan het spelen in de achterste gelederen van zijn + 80-jarige tegenstander toen die de witte vlag hees. Ik zag hem denken : “de jeugd van tegenwoordig heeft geen respect meer voor ouwe van dagen …”

Zoon Bernd zorgde om stipt 16 uur voor punt nr. 3 en stelde alzo de overwinning veilig. Hij begon als een bliksemschicht en stond binnen de 10 zetten met een pionnenketting tot aan de 6de rij. Maar net zoals tegen Kapelle-op-den-Bos werd hij TE laks, dommelde in en verloor een paard voor een pion …
Geen nood echter, hij was meteen klaarwakker en zette de scheve situatie met sterk spel snel recht.

Ook Meindert begon als een wervelwind en ontnam zijn tegenstander de ruimte met een lange pionnenketting en een snelle overwinning leek in de maak. Maar de voortzetting was denkelijk niet goed en daardoor verzandde het spel in een stellingenoorlog met elk 6 pionnen, 2 torens en de dame.
Vervolgens werden de vrouwen, de torens en 2 pionnen afgeruild en wat restte na bijna 4 uur spel was een remisestelling.
Toch wel knap hoe een dertienjarige in zo’n een ingewikkeld toreneindspel remise houdt tegen een veel meer ervaren tegenstander.

Kortom, we hebben dat weer goed gedaan vandaag … 🙂

Geef een reactie

