RJ doet beste zaak – titel wenkt

Een vol huis gisteren op de zolder. Een ronde van het Jeugd KK en amper afgelaste matchen in het grote mensen KK, we kwamen bijna tafels en borden te kort.

In de B-reeks heeft RJ duidelijk de beste zaak gedaan. In de topper tegen Koen begon hij erg nerveus maar na vroege dameruil en pionwinst kreeg hij gaandeweg grip op de stelling en hij won. De kansen van concurrent Nando kregen een flinke knauw want al vroeg in de partij misrekende hij zich volledig en leverde een vol stuk in. Dàt cadeautje liet Meindert niet liggen. Van cadeautjes gesproken, Herman gaf al in de eerste 10 zetten een zuivere centrumpion weg toen Geert bekend truukje probeerde. Herman kreeg de schade niet gerepareerd en moest bakzeil halen. Brecht won nog van Marc, maar de virtuele achterstand op RJ bedraagt toch ook voor hem al anderhalf punt.

In de C-reeks stoomt Dirk door met winst op Fred. Berten slaagde er niet in om zijn uitstekende stelling tegen Valère om te zetten in winst en Wouter herstelde zich van de nederlaag van vorige week door winst op Arno.

In de D-reeks is Witze goed op weg : winst tegen Stoffel. Michiel klampt aan : hij won van Bart.

In de A-reeks tenslotte waren de titelduels Frederic – Jan en Sam – Tom VdP weliswaar uitgesteld, maar er werd toch hard om de punten gestreden. Freddy had zich met zijn Dame iets te ver op het territorium van Yordi gewaagd en betaalde de prijs. Tom B offerde een stuk voor een aanval en nog wat pionnen tegen Cedric maar hij sloeg geen home-run en liep op een counter. Kris boekte zowaar zijn eerste overwinning van het seizoen in dit KK ten koste van Tim in een spannende partij met wederzijdse kansen. Het langste duel van de avond was dat tussen Dominique en Robijn. Beide opponenten hielden elkaar lang in evenwicht, maar in de tijdnoodfase nam Dominique een onoordeelkundige beslissing door zijn uitstekend geposteerde aanvalsloper in één zet te degraderen tot een hulpeloos gepend stuk om zijn koning enige zijdelingse dekking te geven. De loper sneuvelde niet veel later en Dominique maakte in een eindspel met een stuk minder geen kans meer.

Een gedachte over “RJ doet beste zaak – titel wenkt

  1. Vanuit mijn teleurstelling om de verloren partij tegen Geert wil ik even iets rechtzetten. De opening werd door mij op kinderlijke wijze (ik begrijp nog steeds niet waar mijn hoofd toen zat) verprutst toen ik op een totaal ondoordachte wijze het thematische e4 speelde, zonder rekening te houden dat Geert verrassend z’n zwarte loper op f5 had geplaatst (ongebruikelijk in deze opening want na c4 en Db3 staat de zwarte damevleugel onder druk) … het ging hier dus niet om een zogenaamd “truukje” van Geert maar om een onbegrijpelijke blunder van mezelf … ik werd bijna misselijk toen ik de zet zag staan.
    Soit, het ging zo:
    Pf3 d5, g3 Pf6, Lg2 Lf5, d3 e6, 0-0 Le7, Pbd2 h6, Te1 0-0 (tot hier een gebruikelijke opstelling in het Koning-Indisch in de voorhand, behalve dan het snelle Lf5 van Geert, die dit een omgekeerde Londen noemde (maar dit noem ik geen “truukje”). En nu komt dus het foute e4 (en na d5xe4 het foute vervolg Pxe4 en ik verlies mijn belangrijke centrumpion! ) Geert heeft deze fout vakkundig afgestraft, proficiat daarvoor maar in een betere dag had ik wel kunnen zien dat er na d5xe4 veel betere mogelijkheden waren dan simpelweg terugnemen (Paard f3-e5 bvb, lost meteen alles op, doordat de witte loper het onverdedigde b7 aanvalt …) Nadien had het nog een boeiende strijd kunnen worden, nu werd het bergop rijden en bezwijken, waarmee ik niet wil zeggen dat Geert onverdiend heeft gewonnen.

    Like

Geef een reactie

