Sam slaat weer toe

Ik weet niet wat die mannen van den Boskant dit seizoen gedaan hebben, maar ze steken nog steeds in bloeiende vorm. De Sam had in dit KK lang geen winstpartijen mogen noteren maar na titelkandidaat Tom VdP mocht ondergetekende eraan geloven. Sam had de opening slim opgezet, iets heel onorthodox dat me veel tijd kostte. Ik waagde me aan pionwinst (ik moest en zou winnen) maar dat maakte de zaken er niet eenvoudiger op. Mijn stelling bleef kortademig en ik moest goed op mijn tellen passen om niet onder de voet te worden gelopen. Het cruciale moment kwam na zet 29.Lc1×f4

1kbr2r1/npq2p2/p1n1pb1p/2PpN2P/1P1P1B2/1R5B/P1N1Q3/1K1R4 w - - 0 1

Die loper die vrolijk wuift naar de zwarte dame en koning leek me geen gevaar op te leveren, maar Sam had nog iets gezien ;

29. … Pc6×e5 30.Tb3-e3 en hier had ik even moeten kijken wat Sam van plan was. Ik dacht “geen probleem” en speelde 30. … Lc8-d7 ?? maar dit verliest meteen. 30. … Pa7-c6 had moeten gebeuren, dan was het waarschijnlijk geen probleem geweest.

31.Te3×e5! Lf6-g5 32.Lf4-h2! Kb8-a8 33.Te5xg5 en ik gaf, na nog wat mijmeren over wat me net was overkomen, op.

Het verging mijn leeftijdgenoot (we naderen tram 5 stillekesaan) Kris niet veel beter. Tegen Sigi, in een gelijk opgaande strijd, verblunderde hij plots een stuk. Yordi had Robijn bijna te pakken met wit, maar die kon zich met gepointeerd spel toch nog redden en remise bereiken. Freddy stelde remise voor in een volgens Cedric gewonnen stelling, en de zwartspeler accepteerde gretig.

Het blijft voor de titel toch nog wat spannend. Er zijn nog steeds 4 mogelijke kampioenen. Frederic staat er nu, zonder al te veel te spelen de laatste tijd, het beste voor.

In de B-reeks werd de langste partij van de avond gespeeld. Rudi kwam een pionnetje voor en blaasde en zuchtte om de zwarte stelling van Geert weg te blazen, maar Geert verdedigde zich kranig, won zijn pion terug en bereikte remise. Meindert speelde een prachtige partij : met een stukoffer werd de koning van Brecht in zijn blootje gezet. Het leverde beslissend materiaalvoordeel op en de winst. Ook hier blijft het voor de titel nog superspannend.

 

Intussen op het Ajuinentornooi

Een verslagje prestatie van de Gambieters tot en met ronde 3 van de hand van Stephan
Om te beginnen zijn we weer talrijk aanwezig ondanks de afwezigheid van Asse-Ajuin-Jan : Frank, Valère, Dirk, Koen, Geert, Peter, ik, Iuliia en Tom.
In de eerste ronde deden de Gambieters het volgens het boekje : winnen waar winnen verwacht werd, en verliezen waar de verwachte score in het nadeel van de Gambieter was. Een Gambieter match : Geert nam het op tegen Tom. Ik won een belangrijk pionnetje, Iuliia won met een mooi torenoffer. Van de rest niet veel gezien.
In de tweede ronde was er opniew een Gambiet-match : Koen won van Frank. Voor de rest ging ik door mijn vlag in een plusremise positie met een pion meer T+P+2p vs T+P+1p (mijn tegenstander weigerde twee maal een remisevoorstel) toen ik indommelde met ongeveer 4 minuten op de klok terwijl mijn tegenstander op increment speelde. Dirk raakte helemaal gefrustreerd door zijn slechtziende tegenstandster die te slecht zag om de zetten op het grote bord te doen toen hij aan het bord zat maar wiens gezichtvermogen goed genoeg was om de zetten uit te voeren wanneer hij even was gaan wandelen.
In ronde drie won de familie M en M na 18 zetten. Tom deed het zoals enkel Tom het kan : heel de partij onder druk staan en dan een dodelijke counter. Frank en Geert (wiens tegenstander niet kwam opdagen na een auto-ongeluk, en als ik het me goed herinner had hij hetzelfde een jaar of 3 geleden voor). Het meest opmerkelijke resultaat was op bord 1 waar GM Degubadze niet voorbij Raymond Van Haelst raakte.
5 gedachtes over “Sam slaat weer toe

  1. Een dikke proficiat aan Sam! Hij is echt aan het ‘ontploffen’! Hij is zich volledig aan het klaar stomen voor 3e klasse! Volgens mij gaat hij richting 2000 elo. Ik had nooit gedacht dat hij dat niveau zou bereiken. Ik dacht steeds dat zijn limiet lag rond de 1850 elo. Hij heeft me dus aangenaam verbaasd. Wat is je geheim Sam dat je dit seizoen volledig ontploft?

    Like

  2. Dan is het bij iedereen verschillend blijkbaar. Ik behaalde mijn beste resultaten in februari toen ik mee deed aan tournée minérale, weliswaar de lightversie met één trappist per week. Maar nog eens zo’n maandje inlassen… Pffff…

    Like

  3. I know, ’t was maar voor te zeveren zenne 🙂

    En Koen, ik ben nog vrij ver van de 2000 af zenne. Die matchen tegen de veel hogere elo’s, zoals deze, durf ik gewoon al eens een gek risico nemen, zoals een compleet geflipte opening, zo nu en dan werpt dat eens vruchten af. Tegen Tom VdP had ik geluk omdat hij in een remisestelling absoluut moest proberen winnen, en tegen Frederic had ik een schijnbaar verloren eindspel dat miraculeus remise bleek te zijn. Soms moet het ook wat meezeitten.

    Bovendien heb Ik ook wreed lelijke matchen gespeeld van ’t jaar. En 3 gewonnen stellingen weggegeven.

    Like

Geef een reactie

