Dominator kuist oud-kampioen op

Op de 2e speeldag stond mij match op het programma met Dominique. Naar dat duel kijk ik met veel plezier uit, maar het bekwam mij slecht.

r2qk2r/pb2bppp/1pn1pn2/2p3N1/4N3/3P2P1/PPP2PBP/R1BQ1RK1 w - - 0 1
In deze stelling kon ik het mij niet laten om, in navolging van de voorzitter, ietwat naïef een stuk te offeren : ♘×f7 ♚×f7 ♘g5† ♚g8 ♘×e6 maar mijn hoop op succes krijg al meteen een fikse knauw na ♛d7 ♗h3 ♞d4!. Ik hoopte nog op ♘g5 ♛c6 f3 h6 ♘e4 ♜e8 c3  ♞e6 maar overzag dat na♕b3 c4! volgt. Ik bleef na ♘×f6† ♝×f6 d×c4 met een een stuk achter voor wat niet ter zake doende pionnen en het initiatief ligt stevig bij zwart. Tegen zet 33 was de strijd gestreden.

Er was nog allerlei spectaculairs te zien : Sigi won van Peter, die ook tevergeefs have en goed offerde. Eric en Kris “Lanzaroté” V. speelden een spannend match eindigde in eeuwig schaak.

In de B-reeks wouden ze duidelijk niet onderdoen. Toen ik even kwam kijken bij Berten – Geert stond het zo ;

4k2r/5pp1/Q2bpn1p/1p1p1b2/B2P4/1P2P3/P3KPPP/2r4R b - - 0 1

Ik zag Geert hier ♜c2† spelen maar wat er na ♔d1 gebeurde heb ik niet meer gezien. Geert won wel de partij. Hij heeft 2 stukken en een toren voor de dame. In iets rustiger partijen wonnen Koen en Jonathan van respectievelijk Valère en Witze.

 

Geef een reactie

