Valse start voor Opwijk

Opwijk 1 mocht het seizoen aftrappen met een bezoek aan Schaakhuis Caïssa in Gent, een traditioneel moeilijke verplaatsing voor ons. Aan het bord gezeten zagen we jonge en fitte tegenstanders en als ik dat zie op een voetbalplein dan komt bij mij altijd de vraag op : “maar kunnen ze ook sjotten?”. Wel ze konden dus ook schaken, zo bleek. Gambiet begon goed aan de match, zoals het de elo-favorie betaamt: Fabio had al snel een vol punt te pakken op bord 7. En daarna volgende een paar puntendelingen. Stephan een normale remise, Tom een plusremise en Domi een duidelijke minremise, na een goed getimed voorstel.

De taak van onze 4 topborden was dus simpel: 2-2 spelen en de buit was binnen. Het liep lichtelijk anders. Een kantelmoment was mogelijk mijn partij. Ik was helemaal nergens. Ik onderschatte een nochtans vrij klassiek pionoffer en kon alleen door een kwaloffer de partij over de eerste tijdcontrole tillen, maar het bleef hopeloos en ik verloor kansloos. Yordi geraakte in het middenspel ergens twee pionnen kwijt. We hoopten eerst nog dat hij zijn bij bijnaam “Peter Schwindler” eer zou aan doen, maar ook hij kon zijn partij niet redden. Geen nood, ons beide topborden hadden een veelbelovende stelling en wie weet zat de winst er nog in. Het lot spaarde ons echter niet. Jonas sukkelt met een vormdip en liet de partij jammerlijk uit handen glippen. Evengoed ging het helemaal mis bij Hanne, die nochtans met een kwaliteit voorsprong uit de opening was gekomen. 4-0 in plaats van 2-2 dus en een gevoelige nederlaag in de eerste ronde. Hopelijk kunnen we dat gauw rechtzetten.

Opwijk 2 moest naar Halle met een forfait van zieke Sam op bord 1. Het werd een nipte nederlaag. Zelfde uitslag voor Opwijk 5 in Boitsfort.

Onze zusterploegen 3, 4 en 6 wonnen wel alle drie. Proficiat! Nog een geluk dat we die nog hebben!

4 gedachtes over “Valse start voor Opwijk

  1. Nog een post scriptum van ons 8ste bord;
    Mijn eerste partij sinds 06/11/2022. Alweer een tijdje geleden dus. Jan had me de keuze gelaten : laatste bord in Opwijk 1 of eerste bord in Opwijk 2. Ik koos voor Opwijk 1 want dan kon ik nog eens naar Gent, mijn studentenstad. Er geraken was geen probleem ; lekker Gent binnen en parkeren op de Vrijdagsmarkt en dan een wandeling naar de Abrahamstraat, huis van mijn eerste kennismaking met een schaakclub. Ik hoopte ook nog een paar oude bekenden tegen het lijf te lopen (wat lukte).
    Ik stapte om stipt 2 uur de deur binnen. Er was duidelijk veel veranderd aan de benedenverdieping sinds mijn laatste bezoek. De toiletten waren verplaatst, de bar was volledig gemoderniseerd en er was extra ruimte. Proficiat KGSRL.
    Door een beetje rond te kijken kwam ik een paar minuutjes te laat boven waar ik lekker in het hoekje mocht kruipen. Plaats genoeg in de zaal. Ik zat aan de tafel geschonken door de heer Mauquoy, een naam als een klok in het KGSRL leven. Tot mijn vreugde zag ik dat mijn tegenstander Rudy Van De Wynkele was (FIDE 1937). Iemand die er in mijn iets meer dan een jaar KGSRL ook al rondliep maar waar ik nog nooit tegen gespeeld had.
    Het was een aangename partij waarbij ik in de opening iets nieuw tegen kreeg. Ik vond dat ik me uit het moeras van de opening trok en een klein voordeeltje had in het middenspel maar dat verdween als sneeuw voor de zon (misschien was dameruil beter geweest?). Na overleg met kapitein Jan of ik remise mocht nemen en een aantal zetten later werden de handjes geschud en was de remise een feit.
    Nog een babbeltje gedaan met mijn tegenstander en ook met Frederik Roels en Alain Mauquoy.
    Dan een leuke wandeling terug naar de Vrijdagsmarkt en een iets mindere terugrit naar Opwijk.
    Veel succes aan de gebroeders Van De Wynkele op het 50+ World Amateur Championship.

    Like

  2. Niet moeilijk dat we een valse start namen. Het bestuur van Gambiet had ons bord 1 (Sam) proberen te vergiftigen op de BBQ de dag ervoor, waardoor deze niet kon aantreden. Nog nooit meegemaakt, een schaakclub die zijn eigen bord 1-speler liquideert. Gelukkig zal er een onderzoek gestart worden door het gerecht. Het restaurant is ondertussen al verzegeld … en terecht !

    Like

Plaats een reactie